Saturn, Mars, Venuša a Jupiter vytvoria na oblohe šnúru

Počas najbližších týždňov sa dá pozorovať niekoľko vzácnych astronomických javov.

Slnečná sústava s planétami. Zdroj: iStockphoto.com

Ilustračný obrázok. Zdroj: iStockphoto.com

Česko-slovenská astronomická tlačová agentúra upozorňuje, že už teraz môžete na rannej oblohe v čase pokročilého svitania (pred 5. hodinou rannou) pozorovať vzácne zoradenie hneď 4 jasných planét slnečnej sústavy – Saturna, Marsu, Venuše a Jupitera.

Venuša je pritom zo všetkých planét najjasnejšia. V priebehu prvej polovice aktuálneho týždňa (medzi 25. a 28. aprílom) doplní  planetárnu „šnúru“ úzky kosák Mesiaca. Planéty vidno nízko nad juhovýchodným obzorom. Ak ich chcete pozorovať, musíte mať dokonalý výhľad týmto smerom a čistý vzduch (ideálne v horách).

Výnimočne dobre vidno Merkúr

V piatok 29. apríla môžete na večernej oblohe za súmraku vidieť ďalšiu vzácnu konšteláciu. Planéta Merkúr sa bude nachádzať pred známym fotogenickým rojom Plejády v súhvezdí Býka. Úkaz bude dobre viditeľný nízko nad západno-severozápadným obzorom po 21.30 hodine.

Hoci prvé záznamy o Merkúre pochádzajú už zo 14. storočia pred naším letopočtom z oblasti Mezopotámie, poznatkov o tejto planéte máme menej ako pri ostatných vesmírnych objektoch slnečnej sústavy. Astronomický ústav SAV vysvetľuje, že pozorovanie Merkúra zo Zeme je kvôli Slnku totiž sťažené.

„Pri svojom obehu okolo Slnka vnútri dráhy Zeme sa Merkúr nikdy príliš nevzdiali od Slnka,“ bližšie objasňuje Ján Svoreň, astronóm a vedecký pracovník tohto ústavu.

Pozorovanie oblohy a Mesiaca teleskopom. Zdroj: iStockphoto.com

Ilustračný obrázok. Zdroj: iStockphoto.com

Najlepšie podmienky na pozorovanie Merkúra v roku 2022 však máme práve v týchto dňoch. V druhej polovici apríla a prvej dekáde mája bude Merkúr pozorovateľný zo Slovenska večer po západe slnka.

„V piatok 29. apríla 2022 bude Merkúr v najväčšej uhlovej vzdialenosti od Slnka – 20,6 stupňa – a bude zapadať až 2 hodiny po slnku. Bude viditeľný voľným okom a bude sa javiť ako jasná hviezda. Pri pohľade cez ďalekohľad bude možné podobne ako pri našom Mesiaci pozorovať fázy Merkúra, keďže pri pohybe vnútri dráhy Zeme počas obehu okolo Slnka vidíme rôzne veľkú časť jeho povrchu osvetlenú Slnkom,“ dodáva astronóm.

Ďalšia úzka konjunktúra

Česko-slovenská astronomická tlačová agentúra upozorňuje, že v nedeľu 1. mája pred 5. hodinou rannou sa bude dať pozorovať úzka konjunktúra Jupitera a Venuše, najjasnejších planét slnečnej sústavy, opäť nízko nad juhovýchodným obzorom. Znovu to tak bude v čase rozvidnievania a znovu je potrebné, aby ste mali veľmi dobrý výhľad týmto smerom, ideálne v horách.

Medzi 1. a 8. májom vrcholí každoročný meteorický roj Eta Akvaridy, o čom sme už písali v článku Pozrite sa večer na oblohu.

Fotogenický pohľad na čiastočne zatmený Mesiac

Nebeské divadlo vyvrcholí úplným zatmením Mesiaca v pondelok 16. mája skoro ráno. V našich končinách ho, žiaľ, neuvidíme. Mesiac však zapadá počas pokročilého svitania už v dobe čiastočného zatmenia (v rámci Česka a Slovenska úkaz najlepšie uvidia pozorovatelia zo západných Čiech). Medzi 4. a 5. rannou hodinou sa všetkým pozorovateľom a fotografom ponúkne na obzore veľmi fotogenický pohľad na čiastočne zatmený Mesiac nízko nad prírodnými či architektonickými pamiatkami. Tento úkaz možno pozorovať počas jasného počasia odkiaľkoľvek. No pokiaľ by niekto chcel uvidieť úplné zatmenie Mesiaca, v rámci Európy sa musí vydať na západ – do Španielska, Portugalska, na Kanárske či Azorské ostrovy.

Podrobnosti a náhľadové obrázky k týmto javom nájdete v súhrnnom článku (vyhľadajte si apríl (po česky duben) a máj (po česky květen): https://www.astro-novinky.eu/index.php/2021/12/24/pozoruhodne-i-vzacne-nebeske-ukazy-v-roce-2022/.

Zdroje: Česko-Slovenská Astronomická tlačová agentúra, TS SAV