V našej galaxii už našli viac ako 5000 planét, potvrdila NASA

Matúš Beňo

Väčšina objavených planét sa nachádza v dosahu niekoľko tisíc svetelných rokov.

Umelecká predstava o vzdialenej hviezdnej sústave. Zdroj: ESO/N. Bartmann/spaceengine.org

Celé stáročia vedci predpokladali, že okolo iných hviezd tiež obiehajú planéty podobne, ako okolo Slnka obieha Zem, Mars či Jupiter. Dočkali sa až v roku 1992, keď ich existenciu definitívne potvrdili.

Teraz po vyše tridsiatich rokoch americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) dosiahol míľnik. Už pozná viac ako päťtisíc vzdialených exoplanét. Presnejšie, v pondelok do katalógu NASA Exoplanet Archive pribudlo 65 telies, a tak sa ich celkový potvrdený počet vyšplhal na 5005. Bola medzi nimi napríklad aj sústava K2-384 s piatimi planétami.

V katalógu sú len tie planéty, ktoré sa spomínajú v recenzovaných štúdiách a ktorých existenciu vedci potvrdili viacerými metódami hľadania. O tom, ako astronómovia pátrajú po vzdialených svetoch, sa môžete dočítať v našom staršom článku.

Miliardy ďalších ešte nepoznáme

„Nie je to len číslo. Každá jedna je nový svet, nová planéta,“ hovorí pre web NASA JPL astronómka Jessie Christiansenová, ktorá je vedeckou vedúcou katalógu.

Ten obsahuje malé kamenné planéty podobné Zemi, ale aj niekoľkonásobne hmotnejšie „superzeme“, ktoré však v našej slnečnej sústave nie sú. V katalógu sa nachádzajú aj obrie planéty ako Jupiter, ale aj horúce Jupitery, teda plynné obry veľmi blízko pri svojich hviezdach, a mnohé ďalšie.

Zhruba tridsať percent tvoria plynné obry, približne rovnako je aj superzemí, ďalších 35 percent zas planéty podobné Neptúnu. Zvyšok predstavujú kamenné planéty podobné Zemi či Marsu. Najviac, takmer dve tretiny, objavil počas svojej viac ako deväťročnej misie vesmírny ďalekohľad Kepler.

„Z týchto päťtisíc planét sa 4900 nachádza v dosahu niekoľkých tisícok svetelných rokov. Teraz si uvedomte, že od stredu galaxie nás delí takmer 30-tisíc svetelných rokov. Z tejto bublinky okolo nás môžeme vyvodiť, že v galaxii je mnoho ďalších, od sto do dvesto miliárd planét, ktoré sme ešte nenašli,“ vysvetľuje v rozhovore pre Kalifornskú technickú univerzitu astronómka.

Nečakaný objav

Prvé dve exoplanéty našli v roku 1992 astronómovia Aleksander Wolszczan a Dale Frail pri pulzare s označením PSR B1257+12. Pulzar je typ rotujúcej neutrónovej hviezdy, ktorá vyžaruje elektromagnetické žiarenie. Objav bol prekvapivý, pretože nik nečakal, že pri takomto telese by mohli byť planéty. Predpokladalo sa, že obiehajú len hviezdy hlavnej postupnosti, medzi ktoré patrí aj Slnko a ktoré patria k najrozšírenejším vo vesmíre. O dva roky neskôr pri pulzare našli tretiu planétu.

V roku 1995 vedci spozorovali plynného obra pri 51 Pegasi, hviezdu hlavnej postupnosti. Nachádza sa približne päťdesiat svetelných rokov od Zeme. Okolo roku 2000 bola známa zhruba stovka planét. V hľadaní vzdialených svetov veľmi pomohla práve družica Kepler.

Tú v roku 2018 nahradil teleskop TESS. Od vypustenia objavil už 203 potvrdených planét, pričom ďalších vyše 5500 patrí medzi kandidátov.

Zdroje: NASA JPL, NASA Exoplanet Archive, Caltech