Poznáme mená štyroch astronautov, ktorí poletia po päťdesiatich rokoch k Mesiacu

Súčasťou tímu misie Artemis II bude aj prvá žena a Afroameričan.

29. marec 2023 - Posádka misie Artemis II, zľava: NASA astronauti Christina Koch, Victor Glover, Reid Wiseman a astronaut Canadian Space Agency Jeremy Hansen. Foto: Josh Valcarcel

Posádka misie Artemis II, zľava: NASA astronauti Christina Kochová, Victor Glover, Reid Wiseman a astronaut Jeremy Hansen. Foto: Josh Valcarcel. Zdroj: NASA

Po 50 rokoch od čias Apolla 17 sme sa dočkali ďalšieho historického momentu. NASA spolu s Kanadskou vesmírnou agentúrou predstavila včera posádku astronautov, ktorá poletí k Mesiacu.

Vybraní astronauti sa výrazne líšia od tých z roku 1972. V programe Apollo priletelo k Mesiacu 24 astronautov a 12 z nich okúsili aj jeho povrch. Všetci boli bieli Američania a mnohí z nich zároveň testovací piloti. Tentoraz sa spomedzi 41 kandidátov stali úspešnými veliteľ misie Reid Wiseman, pilot Victor Glover, astronautka Christina Kochová a kanadský astronaut Jeremy Hansen.

Modul misie Artemis II obkrúži našu prirodzenú zemskú družicu na konci roka 2024. Cesta by mala trvať zhruba desať dní. Misia Artemis II má vydláždiť cestu pre Artemis III, plánovanú na rok 2025 alebo 2026, ktorej členovia vystúpia i na mesačný povrch.

Sú pripravení

Američania Wiseman, Kochová a Glover sú veteránmi dlhodobých pobytov na palube Medzinárodnej vesmírnej stanice (ISS), zatiaľ čo Hansen absolvuje svoj prvý vesmírny let.

Wiseman strávil v roku 2014 na ISS 165 dní a Glover v rámci komerčnej misie posádky Crew-1 v roku 2020 pol roka. Ten bude zároveň prvým Afroameričanom, ktorý poputuje na orbitu Mesiaca. Ženské prvenstvo bude patriť astronautke Kochovej, ktorá sa pozrela na ISS v marci 2019 a ostala na nej až do februára 2020. Vytvorila tak rekord v najdlhšom pobyte ženy vo vesmíre, trval 328 dní. Zároveň sa spolu s astronautkou Jessicou Meirovou zúčastnila v októbri 2019 na prvom čisto ženskom výstupe do vesmíru.

Zdroj: NASA

Hansen je astronaut Kanadskej vesmírnej agentúry (CSA) a lieta na základe dohody medzi USA a Kanadou. Bude deviatym Kanaďanom, ktorý sa dostane do vesmíru, a prvým, ktorý opustí obežnú dráhu Zeme a poletí na Mesiac. Kanada dostala svoje miesto v rámci misie z dôvodu vývoja robotického ramena, ktoré bolo kľúčom k zostaveniu ISS, pričom plánuje dodať ďalšie rameno pre plánovanú základňu NASA Gateway na obežnej dráhe Mesiaca.

„Každý z vybraných astronautov a astronautiek má svoj príbeh, spoločne sa však držíme kréda našej spoločnosti ‚E pluribus unub.’,“ uvádza Bill Nelson, riaditeľ NASA (E pluribus unub. – Z mnohých jedno., voľný preklad V jednote je sila. – pozn. redakcie). K nemu a ďalším vedúcim predstaviteľom agentúry sa na podujatí pripojili takmer všetci členovia aktívneho zboru astronautov okrem troch, ktorí sú momentálne na palube Medzinárodnej vesmírnej stanice (ISS).

Zdroj: cbsnews, Scientifiamerican