Kozmická loď Lucy dokončila prvý prelet okolo asteroidu Dinkinesh. Priniesla aj prekvapenie

Justína Mertušová

Lucy, ktorú vypustila NASA pred dvoma rokmi, mieri k Trójanom, asteroidom Jupitera.

Ilustračný obrázok predstavuje, ako kozmická loď Lucy letí okolo asteroidu Eurybates, jedného zo šiestich Trójanov. Zdroj: NASA/Southwest Research Institute

Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) potvrdil 1. novembra 2023, že jeho kozmická loď Lucy úspešne dokončila prelet okolo malého asteroidu Dinkinesh, ktorý sa nachádza v hlavnom páse asteroidov (planétok) medzi Marsom a Jupiterom.

Prvé snímky priniesli dokonca jedno veľké prekvapenie – Dinkinesh nie je sám. V jeho tesnej blízkosti sa nachádza druhý, menší asteroid. Ide o prvý míľnik na Lucinej ceste, keďže Dinkinesh, prezývaný Dinky, je prvým z 10 asteroidov, ktoré sonda navštívi v priebehu nasledujúcich 12 rokov.

Misia Lucy

Misia Lucy je súčasťou ambiciózneho úsilia úradu NASA odhaliť tajomstvá histórie slnečnej sústavy. Okrem toho, že sonda bude prechádzať aj okolo niekoľkých relatívne blízkych asteroidov, ako je Dinkinesh, jej hlavným cieľom sú vzdialenejšie asteroidy Trójania, obiehajúce okolo Slnka popri Jupiteri. Ak všetko pôjde podľa plánu, Lucy sa stane prvou kozmickou loďou, ktorá ich navštívi.

Vedci majú záujem dozvedieť sa viac informácií o Trójanoch, pretože veria, že sú to staroveké pozostatky slnečnej sústavy, z ktorých sa formovali planéty.

Asteroid Dinkinesh s novoobjaveným menším asteroidom. Zdroj: NASA/Goddard/SwRI/Johns Hopkins APL/NOAO

„To, čo je na Trójanoch najprekvapujúcejšie, je to, ako sa navzájom líšia, a to najmä farbou – niektoré sú sivé, iné červené. Myslíme si, že tá farba značí, odkiaľ pochádzajú,“ povedal hlavný výskumník misie Hal Levison.

NASA vypustila Lucy pred dvoma rokmi z floridského mysu Canaveral na rakete Atlas V. Celá misia by mala mať rozpočet 1 miliardu dolárov. Kozmická loď je pomenovaná po kostrových pozostatkoch predchodcu človeka, starých 3,2 milióna rokov, ktoré archeológovia našli v Etiópii v sedemdesiatych rokoch minulého storočia. Lucy plánuje ďalší prelet aj v blízkosti asteroidu, ktorý je pomenovaný po jednom z objaviteľov týchto fosílií – Donaldovi Johansonovi.

Porovnanie veľkosti Dinkinesha (modrou farbou) a iných objektov v páse asteroidov - Bennu a (2867) Steins. Zdroj: NASA/Goddard/University of Arizona

Porovnanie veľkosti Dinkinesha (modrou farbou) a iných objektov v páse asteroidov – Bennu a (2867) Steins. Zdroj: NASA/Goddard/University of Arizona

Výstupy prídu v priebehu niekoľkých dní

Lucin prelet okolo Dinkinesha možno v tomto ohľade považovať za skúšobnú jazdu a otestovanie viacerých prístrojov kozmickej lode vrátane farebného zobrazovača, kamery s vysokým rozlíšením a infračerveného spektrometra. Sonde sa podarilo k asteroidu priblížiť na vzdialenosť 430 kilometrov. Krátko nato začala kamera s vysokým rozlíšením v odtieňoch sivej (L’LORRI) snímať sériu obrázkov každých 15 minút.

Podľa úradu NASA bude prenos údajov z týchto nástrojov na Zem trvať asi týždeň a tím výskumníkov sa už teraz nemôže dočkať, ako si vesmírna loď počínala počas tohto prvého letového testu stretnutia s letiacim asteroidom a aké ďalšie prekvapenia prinesie.

Podľa prvých indícií má väčší asteroid v najširšom bode priemer 790 metrov, zatiaľ čo menší má šírku asi 220 metrov. K ďalšiemu preletu dôjde v roku 2025. Lucy potom bude pokračovať k asteroidom Jupitera, Trójanom, z ktorých prvý dosiahne v roku 2027.

Namiesto toho, aby sa Lucy zastavila na obežnej dráhe každého asteroidu – ako pri iných nedávnych misiách k vesmírnym telesám (napríklad OSIRIS-REx) –, preletí okolo asteroidov rýchlosťou asi 4,5 kilometra za sekundu.

Viac o asteroide Dinkinesh

Asteroid Dinkinesh bol objavený v roku 1999 programom Lincoln Near-Earth Asteroid Research (LINEAR), ktorý sa v spolupráci s úradom NASA, americkým letectvom a Massachusettskou technickou univerzitou zameriava na identifikáciu potenciálne nebezpečných asteroidov.

Zdroj: Space, Space2, CNN, SciTechdaily