Webbov teleskop sprostredkoval úchvatné snímky polárnych žiar na Jupiteri

Vedcom pomôžu hlbšie pochopiť detaily počasia na tejto planéte.

Na obrázku Jupitera je vidno polárne žiare nad jeho severným aj južným pólom. Drobné žiariace body vľavo sú mesiace Amalthea a Adrastea (bližšie k planéte), od ktorého sa tiahne aj jeden z prstencov planéty. Zdroj: NASA, ESA, Jupiter ERS Team; finálny obrázok spracovali Ricardo Hueso (UPV/EHU) a Judy Schmidt

Na obrázku Jupitera je vidno polárne žiare nad jeho severným aj južným pólom. Drobné žiariace body vľavo sú mesiace Amalthea a Adrastea (bližšie k planéte). Od mesiaca Adrastea sa tiahne aj jeden z prstencov planéty. Zdroj: NASA, ESA, Jupiter ERS Team; finálny obrázok spracovali Ricardo Hueso (UPV/EHU) a Judy Schmidt

Pre planétu Jupiter sú typické extrémne teplotné a tlakové podmienky, ohromné búrky, silné vetry, výrazné polárne žiare, vysvetľuje portál americkej vesmírnej agentúry (NASA).

Avšak aktuálne snímky polárnej žiary nad južným aj severným pólom Jupitera vedcov prekvapili. „Úprimne môžem povedať, nečakali sme, že to bude také dobré,“  hovorí Imke de Pater, planetárny astronóm a emeritný profesor z Kalifornskej univerzity v Berkeley.

Imke de Pater viedol pozorovania Jupitera s Thierrym Fouchetom, profesorom Parížskeho observatória, a nečakali, že na fotografiách napokon uvidia toľko detailov. Okrem polárnej žiary a povrchu planéty totižto možno vidieť i jeho prstence a dva menšie mesiace Amalthea a Adrastea.

Fotografie vznikli už 27. júla, ale výsledné obrázky boli zverejnené až včera, t. j. 22. augusta. Sú totiž poskladané z viacerých záberov, vytvorených cez rozličné farebné filtre, vďaka čomu na nich vynikne toľko detailov.

Webbov teleskop je najnovší kozmický ďalekohľad, vyvinutý na čele s NASA v spolupráci s Európskou vesmírnou agentúrou (ESA) a Kanadskou vesmírnou agentúrou (CSA). Snímky, ktoré sprostredkúva, pomáhajú lepšie porozumieť vesmíru.

Zdroje: NASA, ESA