Decembrová nočná obloha ponúkne pozoruhodné aj vzácne úkazy

Pokochajte sa zákrytom Marsu Mesiacom, meteorickým rojom Geminidy aj silvestrovskou planetárnou prehliadkou.

Meteorický roj Geminidy. Fotografia: Petr Horálek

Posledný mesiac roku 2022 bude sprevádzaný hneď niekoľkými pozoruhodnými či dokonca vzácnymi úkazmi na našej oblohe, ktoré budeme môcť pozorovať aj z miest.

Hneď na začiatku decembra bude planéta Mars najbližšie k Zemi za posledné dva roky a bude jedným z najjasnejších objektov nočnej oblohy. Vo štvrtok 8. decembra uvidíme vzácny zákryt Marsu Mesiacom v splne. O necelý týždeň neskôr vyvrcholí každoročne najaktívnejší meteorický roj Geminidy s frekvenciou nad 120 meteorov za hodinu. Ku koncu roka, teda medzi vianočnými sviatkami a Silvestrom, uvidíme na večernej oblohe všetkých 5 očami viditeľných planét slnečnej sústavy spolu s Mesiacom.

Náš blízky sused Mars

Planéta Mars sa 1. decembra o 3.18 SEČ priblíži najviac k Zemi, a to na vzdialenosť 81,5 milióna kilometrov. O týždeň neskôr, presnejšie 8. decembra o 6.36 SEČ dosiahne Mars opozíciu so Slnkom (bude na opačnej strane oblohy ako Slnko) a najväčšiu jasnosť -1,9 magnitúdy. V tomto čase nájdeme planétu mimoriadne vysoko v súhvezdí Býka, budeme ju môcť z našich končín veľmi dobre pozorovať.

Pri tejto opozícii síce nedosiahne najväčšie možné priblíženie k Zemi (to sa odohráva iba v prípade opozícií na konci augusta – raz za 15 – 16 rokov), ale práve jej prakticky maximálna možná výška nad obzorom stredoeurópskemu pozorovateľovi tento neduh veľmi významne vykompenzuje. Zimné noci sú chladné, vzduch pokojný, a preto bude pohľad na Mars cez ďalekohľad naozaj pekný. Na povrchu červenkastej planéty bude možné vidieť základné albedové útvary (miesta viac či menej rozptyľujúce slnečné svetlo) aj polárna čiapočka.

Krásny pohľad sa naskytne i tým, ktorí nebudú mať k dispozícii hvezdársky ďalekohľad. Mars sa bude totižto celý čas pozvoľna pohybovať súhvezdím Býka, ktorému dominujú jedny z najkrajších očami viditeľných otvorených hviezdokôp – Hyády a Plejády. Za týmto pohľadom budete však musieť vycestovať mimo mesta, pretože hviezdokopy sú bohaté na slabšie hviezdy, ktoré nie sú v mestách pre svetelné znečistenie viditeľné.

Foto: Petr Horálek

Planéta Mars (oranžová guľa dole), Plejády (modrá kopa) a Hyády (písmeno V naľavo). Foto: Petr Horálek

Vzácny zákryt Marsu Mesiacom

Práve v období opozície Marsu, konkrétne 8. decembra 2022 skoro ráno, nastane ešte vzácnejší zákryt Marsu Mesiacom v splne. Mesiac bude planétu zakrývať zhruba okolo 6. hodiny rannej (časy sa budú líšiť v minútach s ohľadom na pozíciu pozorovateľa), teda len pol hodiny pred časom opozície Marsu so Slnkom. Okolo 7. hodiny SEČ vykukne planéta spoza západného okraja mesačného disku. Na pozorovanie postačí malý ďalekohľad (triéder), avšak pokiaľ budete mať pri sebe stredný astronomický ďalekohľad s priemerom nad 7 centimetrov, budete si môcť vychutnať pozvoľný zákryt planéty za nerovným okrajom jasného mesačného disku.

Maximum meteorického roja Geminidy

Každoročne najaktívnejší meteorický roj Geminidy nemá tento rok najlepšie pozorovacie podmienky, ale oplatí sa na ne pozrieť aj tak. Materským telesom roja Geminidy je planétka (3200) Phaeton, pravdepodobne bývalá a dnes už neaktívna kométa. Radiant roja sa nachádza východne od dvoch najjasnejších hviezd súhvezdia Blížencov, hviezd Castor a Pollux. Na decembrovej oblohe vychádzajú už za večerného súmraku a počas noci stúpajú vysoko nad južný obzor, kde vrcholia po polnoci. Najviac meteorov lieta v druhej polovici noci. Meteory sú pomalé a často pomerne jasné, so stúpajúcou výškou radiantu stúpa frekvencia nad 120 meteorov za hodinu.

Najvyššiu aktivitu budú mať v noci z 13. na 14. decembra. Najviac sa oplatí pozerať na oblohu 14. decembra 2022 medzi polnocou a svitaním (okolo 6. hodiny).

Predvianočné novolunie a hviezdny „šesťuholník“

V piatok 23. decembra 2022 len 3 minúty pred Štedrým dňom sa Mesiac ocitne vo fáze novu. Vianočné sviatky budú bezmesačné a ak ich budete tráviť ďalej od väčších miest niekde v prírode, krajina vám za jasného počasia ponúkne podmanivú vianočnú náladu.

Bezmesačné zimné noci poskytujú dobré podmienky pre sledovanie slabej Mliečnej dráhy, hmlovín a hviezdokôp obklopených najjasnejšími hviezdami nočnej oblohy v okolí majestátneho súhvezdia Orionu, bájneho gréckeho lovca. V jeho ramene leží červenkastá hviezda Betelgeuze, veľký červený obor na sklonku svojho života. Betelgeuze potom vo veľkom nebeskom priestore obklopujú jasné hviezdy Rigel (noha Oriona), Aldebaran (súhvezdie Býka), Capella (súhvezdie Vozka), Pollux (súhvezdie Blížencov), Procyon (súhvezdie Malého psa) a Sírius (najjasnejšia hviezda nočnej oblohy). Tieto výrazné hviezdy utvárajú na nebi veľký obrazec nazývaný zimný šesťuholník.

V súhvezdí Býka nájdeme hviezdokopy Hyády a Plejády, na východ od Blížencov hviezdokopy Jasličky a priamo v Orione očami viditeľnú Veľkú hmlovinu. Priamo stredom asterizmu prechádza spomínaný úsek Mliečnej dráhy. Najlepšie je útvar viditeľný okolo polnoci, dokonca aj z miest. Mimo mesta ho pretína spomínaná Mliečna dráha. Predvianočné novolunie nastane znovu v roku 2025 (nov pripadne na 20. decembra 2025). Vianočného novolunia priamo na Štedrý deň sa dočkáme až v roku 2030.

Zimný šesťuholník tvorený najjasnejšími hviezdami. Foto: Petr Horálek

Predsilvestrovská planetárna prehliadka

Na konci decembra sa ponúkne ešte jeden vzácny pohľad, a to na všetkých 5 jasných planét slnečnej sústavy a Mesiaca v jednom okamihu. Tešiť sa z neho budeme môcť medzi 27. decembrom 2022 a Silvestrom, teda 31. decembrom 2022. Planéty Venušu a Merkúr budeme musieť vyzerať ešte počas súmraku veľmi nízko nad juhozápadným obzorom okolo 16.40 SEČ. Saturn, Jupiter a Mars sa potom budú na nebi nachádzať dosť vysoko aj po súmraku. Mesiac bude v priebehu divadla pozvoľna dorastať.

Zdroj: TS Fyzikálního ústavu v Opavě