Video: Zemetrasenia – nezastaviteľné časované bomby

Budúce silné zemetrasenia sú skutočne nezastaviteľné prírodné časované bomby. Ktoré mestá sveta sú najviac ohrozené? V ktorých hrozí reálne katastrofa s dlhodobými tragickými dôsledkami? Kedy a kam necestovať? Čo môžu a musia robiť seizmológovia, politici, developeri a projektanti? Ako môžu pomôcť dlhodobé pravdepodobnostné prognózy, operačné prognózy a deterministické prognózy zemetrasení?

Významná časť ľudskej populácie žije v oblastiach najviac ohrozených zemetraseniami – blízko seizmoaktívnych zlomov, na povrchu sedimentmi vyplnených bazénov a údolí. Príčiny takého zdanlivo prekvapujúceho osídlenia súvisia s geológiou, hydrológiou, klímou a geografiou týchto oblastí. Počet zemetrasení v budúcnosti neklesne (napríklad ročne vznikne priemerne 130 zemetrasení s magnitúdou väčšou ako 6). Počet ľudí a hustota osídlenia v týchto oblastiach však dramaticky rastie. V hospodársky vyspelých krajinách sa zvyšuje aj technická zložitosť osídlenia. V týchto krajinách výrazne rastie zraniteľnosť, ak sa nestavia v súlade s najnovšími poznatkami o zemetrasnom ohrození. V rozvojových krajinách znamená súčasný populačný vývoj veľké a dramaticky sa zväčšujúce zemetrasné riziko.

Kto je Peter Moczo

Fyzik a seizmológ prof. RNDr. Peter Moczo, DrSc. je vedúci Katedry astronómie, fyziky Zeme a meteorológie FMFI UK v Bratislave, prorektor UK pre vedeckovýskumnú činnosť a doktorandské štúdium i člen Učenej spoločnosti SAV. Svojím výskumom a vedeckou prácou prispel v celosvetovom meradle k rozvoju numerického modelovania šírenia seizmických vĺn.

Čo je Veda v CENTRE

Vedecké kaviarne pod názvom Veda v CENTRE pravidelne raz do mesiaca organizuje pre širokú verejnosť Národné centrum pre popularizáciu vedy a techniky v spoločnosti pri Centre vedecko-technických informácií SR (CVTI SR) v Bratislave.

(OG)