Unikátny sterilný materiál zo slovenských laboratórií

ilustračné foto

Predstavte si, že sa poraníte, alebo popálite, no na ranu vám ošetrujúci lekár nepriloží obväz, ale tenkú fóliu, ktorej povrch zabíja baktérie, no koža pod ňou môže voľne dýchať. To nie je scéna zo Startreku, ale realita a uvedenie do praxe výsledkov výskumu, ktorý v súčasnosti prebieha na pôde SAV.

Mgr. Zoran Markovič, PhD.Tím vedcov z Ústavu polymérov SAV vyvinul sterilný materiál, ktorý môže dezinfikovať popáleniny či celé operačné miestnosti. Pôvodne za ním stál nápad vyrobiť materiál, vďaka ktorému by pacienti nemuseli podstupovať nepríjemnú výmenu katétrov tak často ako doteraz. Na čele projektu stojí fyzik z Belehradskej univerzity Mgr. Zoran Markovič, PhD., ktorý momentálne pôsobí v Ústave polymérov SAV v rámci programu SASPRO, konkrétne na projekte ANTIGRPONANO: Antibakteriálne polymérne nanokompozity na báze grafénu.

Namiesto striebra nanočastice

Tieto nové materiály môžu nájsť široké uplatnenie predovšetkým v medicíne, ale aj v ďalších vedných odboroch. Jedným z prvých reálnych využití nanokompozitu bude jeho použitie pri výrobe katétrov pre urologických pacientov. Katétre sa zavádzajú do močových ciest najmä starším ľuďom, ktorí majú problémy s prostatou, ale nutnosť ich častej výmeny, ktorá predstavuje pre pacienta nepríjemný zákrok, spôsobuje baktéria Escherichiacoli, ktorá je v síce tele bežná, no plastový katéter upcháva.

Biofilm z baktérie upcháva katéter približne v časovom horizonte piatich dní a treba ho ihneď vymeniť, nakoľko moč nemá možnosť z tela inak odísť. Keď sú močové cesty zablokované, vracia sa okamžite späť do obličiek, ktoré dajú varovný signál srdcu a pacienti môžu mať problém s arytmiou či nestálym krvným tlakom. To môže viesť až k ohrozeniu života.

V súčasnosti sa na trhu momentálne nachádzajú katétre so striebrom, ktorých antibakteriálny účinok trvá približne 20 dní, no zároveň sú finančne nákladnejšie. Pôvodný nápad Zorana Markoviča bol vytvoriť katéter, ktorý by vydržal minimálne rok s tým, že sa namiesto striebra použije nový druh nanočastíc vo forme fólie.

„Tieto nanočastice majú výnimočnú schopnosť a v rámci pôsobenia určitých fyzikálnych faktorov dokážu vo veľmi krátkom čase zabiť baktérie,“ hovorí fyzik a zároveň dodáva, že jeho vedecký tím momentálne pracuje na príprave národnej patentovej prihlášky, ako aj publikáciách v odborných časopisoch.

Široké spektrum využitia

Vedci už majú na nový materiál pripravené polymérové formy, no Zoran Markovič tvrdí, že využitie materiálu je takmer neobmedzené. Fóliou sa dajú potiahnuť okná v nemocniciach, aby sa izby udržali sterilné, čo je dôležité napríklad pri onkologických pacientoch. Pacienti s popáleninami by ju zase mohli mať priamo na tele, aby sa do rán nedostali žiadne baktérie, no regenerujúca sa koža by zároveň mohla dýchať. Materiál môže podľa Zorana Markoviča uplatniť napríklad v detských jasliach, ordináciách, lekárňach, či v iných priestoroch, v ktorých je potrebné čo najviac eliminovať baktérie.

Cieľom programu SASPRO, v rámci ktorého na akadémii Mgr. Zoran Markovič, PhD. pôsobí od roku 2016 do roku 2018 je prilákať na Slovensko skúsených vedcov takzvanej áčkovej kategórie.

Informácie poskytla: Zuzana Vitková, Referát pre komunikáciu a média Slovenskej akadémie vied

Foto: archív Mgr. Zoran Markovič, PhD.

Redigovala: Barbora Hrvolová, NCP VaT pri CVTI SR