Obal z chitosanu môže udržať jahody čerstvé viac ako týždeň

Denisa Koleničová

Materiál chráni ovocie pred viacerými mikroorganizmami.

Jahody, Zdroj: Pixabay.com

Ilustračný obrázok, Zdroj: Pixabay.com

Hoci sú jahody veľmi obľúbeným ovocím, uchovať ich čerstvé vôbec nie je jednoduché. Rýchlo sa kazia, strácajú arómu alebo plesnivejú.

Inovatívne riešenie priniesli v júnovom vydaní odborného časopisu Food and Hydrocolloids kanadskí vedci. Vyvinuli obalový materiál, vďaka ktorému vydržia jahody čerstvé až 12 dní.

Molekula z kôrovcov

Špeciálnu obalovú fóliu vyrobili odborníci z chitosanu. Ide o prírodnú molekulu, takzvaný polysacharid, ktorý sa nachádza v schránkach kôrovcov, ako sú krevety, morské raky či kraby.

Okrem iného dokáže táto látka zabrániť vzniku plesní. Obalová fólia obsahuje aj éterické oleje a nanočastice, ktoré majú antimikrobiálne vlastnosti.

„Pary éterického oleja chránia jahody. A ak obal príde do kontaktu s jahodami, chitosan a nanočastice zabraňujú plesniam a patogénom dostať sa na povrch ovocia,“ vysvetlila v tlačovej správe Univerzity v Quebecu profesorka Monique Lacroix, hlavná autorka štúdie.

Odolný voči hubám aj baktériám

Ďalšou výhodou nového obalu je tiež to, že dokáže ochrániť jahody pred niekoľkými typmi mikroorganizmov.

Podľa výsledkov štúdie je materiál odolný voči aspergilovi čiernemu, hube, ktorá spôsobuje ochorenie s názvom čierna pleseň. Často napáda najmä jahody, hroznové víno alebo cibuľu.

Medzi ďalšie patogény patria tyčinkovité baktérie Escherichia coli, Listéria (Listeria monocytogenes) či salmonela (Salmonella Typhimurium).

Tie sa mnohokrát na jahody dostávajú počas manipulácie s potravinami v sklade.

DOI: 10.1016/j.foodhyd.2021.106750