Vzácny nález dinosaurieho embrya ukazuje podobnosť s vtákmi

Matúš Beňo

Hoci vedci našli mnoho vajec, zárodky v nich veľmi často bývajú nekompletné.

V Číne objavili perfektne zachovaný zárodok dinosaura.

Počítačová rekonštrukcia zárodku dinosaura, ktorý objavili v perfektne zachovanom stave. Zdroj: Li-ta Sing

Veľmi vzácny nález fosílie dinosaurieho zárodku v Číne môže priniesť nevídaný náhľad na to, ako sa tieto praveké jaštery vyvíjali. Perfektne zachované vajíčko v sebe ukrýva embryo, ktoré je schúlené ako zárodok vtákov. Doteraz sa predpokladalo, že takéto držanie tela majú len tieto živočíchy.

Zistenia tak naznačujú, že evolučné prepojenie medzi dinosaurami a súčasnými vtákmi je oveľa hlbšie, než si vedci mysleli. Štúdiu uverejnili v časopise iScience.

Zabudnuté prekvapenie

Za posledných sto rokov výskumníci našli množstvo dinosaurích hniezd a fosílií vajec. Zárodky v nich však veľmi často bývajú nekompletné a ich kostry sú rozpojené. Nález je preto významný.

„Boli sme prekvapení, keď sme embryo uvideli nádherne zachované vnútri dinosaurieho vajíčka, pričom ležalo ako vták. Takúto polohu sme, čo sa týka nelietavých dinosaurov, ešte nevideli,“ píše v tlačovej správe k štúdii paleontologička Fion Waisum Maová z Birminghamskej univerzity.

Fosíliu našli pritom už v roku 2000 v čínskej provincii Ťiang-si na juhu krajiny. Po uskladnení sa však na ňu na desať rokov zabudlo. Opätovne ju objavili pri výstavbe múzea v škatuli s ďalšími fosíliami. Pri následnej práci s nimi výskumníci odhalili, že v jednej z nich sa nachádza zachovaný zárodok, ktorý pomenovali mláďa Jing-liang.

Embryo má približne 72 až 66 miliónov rokov a patrilo oviraptorosaurovi, dvojnohému operenému bezzubému theropodovi (jedna z podskupín dinosaurov, do ktorej patria všetky známe dravé jaštery). Tieto živočíchy boli rozšírené hlavne na severnej pologuli. Boli príbuzné moderným vtákom a pravdepodobne sa živili rastlinami aj mäsom.

Perfektne zachovaná fosília dinosaurieho embrya. Zdroj: Sing et al./iScience

Ďalší dôkaz o podobnosti

Vo vajíčku má zárodok podobu vtáka tesne pred vyliahnutím. Hlavu má pod telom, dolné končatiny po stranách tela, chrbticu stočenú pozdĺž oválnejšieho konca vajíčka. Vedci odhadli, že zárodok má dĺžku takmer 24 centimetrov od hlavy po chvost, samotné vajíčko má sedemnásť centimetrov. Poloha tela teda naznačuje, že takéto schúlenie tela mohlo vzniknúť v prípade týchto nelietavých jašterov.

„Toto dinosaurie embryo vo vajíčku je jednou z najkrajších fosílií, aké som kedy videl,“ hovorí v tlačovej správe Edinburskej univerzity paleontológ Steve Brusatte. Podľa neho ide o ďalší dôkaz, že mnohé z čŕt dnešných vtákov mali najprv vyvinuté praveké jaštery.

Výskumníci chcú teraz ešte podrobnejšie preskúmať zárodok pomocou viacerých zobrazovacích techník, aby sa dozvedeli viac o anatómii, kostiach a ďalších častiach tela, ktoré nie sú dostupné.

Zdroje: DOI: 10.1016/j.isci.2021.103516, Tlačová správa Cell Press, Tlačová správa Edinburskej univerzity