V Maroku objavili unikátne skameneliny živočíchov podobných krevetám

Čerstvo nájdené druhy mohli podľa odborníkov dorastať aj do dvoch metrov.

Čerstvo nájdené druhy mohli podľa odborníkov dorastať aj do dvoch metrov. Zdroj: iStockphoto.com

Ilustračný obrázok. Zdroj: iStockphoto.com

Vedci objavili v marockej púšti nové nálezisko skamenených živočíchov, ktoré odhaľuje rozmanité druhy podobné krevetám. Domnievajú sa, že niektoré z nich mohli dorastať až do dĺžky dvoch metrov. Svoj objav publikovali len pred pár dňami v odbornom časopise Scientific Reports.

Živočíchy, ktoré nedávno objavili v juhovýchodnom Maroku v novej lokalite Taichoute, podľa odborníkov dokazujú, že rozmanitý život sa na začiatku prvohôr odohrával nielen na morskom dne, ale aj vo vode nad ním. Veľké článkonožce, vzdialené príbuzné dnešných kreviet a pavúkov, sa chránené robustnými panciermi pravdepodobne voľne pohybovali po mori podobne ako hlavonožce a ďalšie živočíchy.

Nové nálezisko sa zásadne líši

Podľa doterajších poznatkov sa nové nálezisko zásadne líši od dosiaľ študovaných lokalít daného regiónu. „Je tam všetko nové – sedimentológia, paleontológia, a dokonca aj spôsob zachovania fosílií, čo ešte viac podčiarkuje význam marockých nálezísk pre doplnenie našich znalostí o niekdajšom živote na Zemi,“ hovorí hlavný autor štúdie Farid Saleh pôsobiaci na univerzitách v Lausanne a Yunnane.

Podľa člena tímu Lukáša Laibla z Geologického ústavu AV ČR má nálezisko ešte jedno vzácne špecifikum: popri skamenelinách pevných schránok, pancierov a kostier sa v Taichoute zachovali tiež mäkké časti tiel niekoľkých prehistorických živočíchov – ich vnútorné orgány a končatiny. Paleontológovia tak môžu tentoraz dôkladne preskúmať aj ich anatómiu.

Okrem skamenelín objavili výskumníci v marockej púšti i celkom neznáme druhy trilobitov. Veria, že na novom nálezisku nájdu aj ďalšie zaujímavé, dosiaľ nepoznané organizmy.

Zdroj: AV ČR, Scientific reports