Nedá sa neľutovať ho. Našli prvé dôkazy o ochoreniach dýchacích ciest dinosaurov

Matúš Beňo

Ochorenie zanechalo stopy na kostiach, ktoré sa veľmi podobajú na výrastky moderných vtákov.

Umelecká predstava o živote dinosaura menom Dolly, na ktorého kostiach našli stopy po ochorení dýchacích ciest. Zdroj: Woodruff, et al./Corbin Rainbolt

Pred takmer 150 miliónmi rokov žil jeden dinosaurus, ktorý sa nemal zrovna najlepšie. Ako naznačuje nová štúdia, trpel infekciami dýchacích ciest, ktoré mu pravdepodobne sťažovali život.

Paleontológovia, ktorí skúmali jeho kosti, nevedia, čím presne trpel. No výrastky na fosíliách kostí z krku veľkého bylinožravého dinosaura pripomínajú iné výrastky, ktoré vyvoláva bežné ochorenie dýchacích ciest dnešných vtákov a plazov. Podľa vedcov ide o prvé dôkazy o podobnej infekcii, ktorou trpeli dinosaury.

Zistenia opísali v štúdii v časopise Scientific Reports.

Také výrastky ešte nevideli

Jedinec, ktorého pozostatky objavili v americkej Montane, patril medzi diplodoky – dlhokrké bylinožravé dinosaury. Žil pred zhruba 150 miliónmi rokov v období vrchnej jury. Vedci ho familiárne pomenovali Dolly.

„Všetci vieme, aké to je kašľať, mať problémy s dýchaním či horúčkou. A tu je milióny rokov starý dinosaurus, ktorý sa zrejme cítil rovnako mizerne, ako keď sme chorí my,“ opisuje v tlačovej správe Univerzity v Ohiu paleontológ Cary Woodruff.

Keď vedec spolu s kolegami skúmali tri kosti z krku Dolly, všimli si na nich zvláštne výrastky, ktoré v prípade iných sauropodov (skupina veľkých bylinožravých dinosaurov) predtým nevideli. Nachádzali sa presne v tých miestach, cez ktoré prenikali vzdušné vaky.

Tieto praveké živočíchy mali dýchaciu sústavu podobnú vtákom. Vzduch prechádzal cez pľúca a systém vzdušných vakov, ktoré prenikali do kostí. Podľa autorov štúdie sa výrastky podobajú na poškodenie, ktoré sa môže objaviť na kostiach dnešných vtákov a plazov pri zápale vakov z ochorenia zvaného aspergilóza. Spôsobuje ho huba.

Iným bežných ochorením vakov v prípade vtákov je aerosakulitída, ktorá zas spôsobuje opuchnutie krku, ťažkosti pri dýchaní, výtok z nosových otvorov či kašeľ.

„Keď máte jeho kosti v rukách, vzhľadom na pravdepodobné symptómy, ktorými trpel, nedá sa neľutovať ho,“ hovorí Cary Woodruff.

Ukážka, kde sa nachádzali a ako vyzerajú výrastky na kostiach, ktoré vedci objavili.

Nákres A ukazuje schému krku diplodoka a kde sa kosti s výrastkami nachádzali. Obrázok B ukazuje konkrétnu kosť so zvýrazneným výrastkom. Obrázok C je detail výrastku. Zdroj: Woodruff, et al.

Je ťažké zistiť, čo trápilo dinosaurov

Stopy po infekcii u Dolly podľa vedcov nielenže pomáha dohľadať, ako ďaleko do minulosti siaha vývoj ochorení dýchacích ciest, ale aj to, akými ďalšími chorobami sa dinosaury mohli nakaziť.

Veľa o nich nevieme, pretože musia zanechať stopy na kostiach a tie sa zas zachovať ako fosílie.

Ak sa skúmaný jedinec ozaj nakazil infekciou, ktorá sa podobá na aspergilózu, pravdepodobne mal príznaky podobné chrípke a zápalu pľúc. Navyše ak sa v prípade vtákov toto ochorenie nelieči, môže byť smrteľné. A tak to mohlo byť aj v prípade Dolly, hoci sa to nedá s istotou povedať.

Zdroj: DOI: 10.1038/s41598-022-05761-3, Tlačová správa Univerzity v Ohiu, The Guardian