Výskumníci v prelomovom objave identifikovali najstaršie známe použitie modrého pigmentu v Európe.
13 000 rokov starý kameň z Nemecka zachováva stopy neočakávaného modrého pigmentu, čím spochybňuje dlhodobo zaužívané predpoklady o používaní farieb v paleolite. Zdroj: Izzy Wisher a kol. / Staroveké umenie, 2025
Na mieste z obdobia konečného paleolitu Mühlheim-Dietesheim v Nemecku archeológovia z Aarhuskej univerzity identifikovali slabomodrý zvyšok na kamennom artefakte, ktorý je starý približne 13 000 rokov. Po použití niekoľkých pokročilých vedeckých techník tím zistil, že materiálom bol minerálny pigment azurit, známy svojou intenzívnou modrou farbou, ktorý predtým nebol zdokumentovaný v európskych paleolitických umeleckých záznamoch.
„Toto spochybňuje to, čo sme si mysleli, že vieme o používaní paleolitického pigmentu,“ hovorí Dr. Izzy Wisherová, hlavná autorka štúdie.

Mikroskopický obraz nanočastíc modrého pigmentu nachádzajúcich sa priamo vedľa viditeľných koncentrácií. Zdroj: Izzy Wisher a kol./Staroveké umenie, 2025
Prehodnotenie paleolitických farebných tradícií
Až donedávna výskumníci predpokladali, že paleolitickí umelci sa takmer výlučne spoliehali na červené a čierne pigmenty, pretože v zachovaných umeleckých dielach z tejto éry sa prakticky žiadne iné farby neobjavujú. Mnohí odborníci pripisovali tento vzor buď nedostatku modrých minerálov, alebo ich obmedzenej príťažlivosti.
Keďže v známom paleolitickom umení chýbajú modré tóny, nový objav zvyšuje možnosť, že modré pigmenty sa namiesto toho nanášali na telo alebo používali na farbenie textílií, čo sú činnosti, ktoré sa v archeologických záznamoch zriedka dobre zachovali.
„Prítomnosť azuritu ukazuje, že paleolitickí ľudia mali hlboké znalosti o minerálnych pigmentoch a mali prístup k oveľa širšej farebnej palete, než sme si predtým mysleli, a mohli byť selektívni v spôsobe, akým používali určité farby,“ hovorí Izzy Wisherová.
Kamenná paleta odhaľuje nové možnosti
Kameň so stopami azuritu bol pôvodne považovaný za olejovú lampu. Teraz sa zdá, že to bol miešací povrch alebo paleta na prípravu modrých pigmentov, čo naznačuje umelecké alebo kozmetické tradície, ktoré dnes zostávajú do značnej miery neviditeľné.
Zistenia nabádajú k prehodnoteniu paleolitického umenia a používania farieb a otvárajú nové cesty k skúmaniu toho, ako raní ľudia vyjadrovali identitu, status a presvedčenie prostredníctvom materiálov oveľa rozmanitejších a živších, než sa doteraz predpokladalo.
Zdroj: Sci Tech Daily, Cambridge University Press
(LDS)




