Archeológovia vypátrali nového predka ikonického tyranosaura rex

Tyrannosaurus mcraeensis sa pravdepodobne pohyboval po Zemi už 7 miliónov rokov pred prvým tyranosaurom rex.

Na obrázku je ukážka Tyrannosaura mcraeensis. Zdroj: Sergey Krasovkiy/Courtesy of New Mexico Museum of Natural History & Science

Tyrannosaurus mcraeensis. Zdroj: Sergey Krasovkiy/Courtesy of New Mexico Museum of Natural History & Science

Vedcom sa podarilo vypátrať príbuzného tyranosaura rex, najikonickejšieho zo všetkých dinosaurov. Odhalenie jeho pôvodu pridáva paleontológom nové vodidlo v rozlúštení evolučnej cesty jeho pôvodu.

Pôvodne ho nesprávne identifikovali

Tyrannosaurus rex sa zdanlivo vynoril ako blesk z jasného neba pred desiatkami miliónov rokov a jeho monštruózne zuby a silné čeľuste dominovali na konci veku dinosaurov. Jeho rodinná história patrí však medzi mnohé záhady, ktoré sa paleontológovia dlho pokúšajú vyriešiť. Výskumníci z niekoľkých univerzít a Múzea prírodnej histórie a vedy v Novom Mexiku tvrdia, že našli ďalší kúsok skladačky. Identifikovali tvora nazývaného Tyrannosaurus mcraeensis, ktorý bol podľa nich miernejším a primitívnejším predchodcom tyranosaura rex.

Kosti T. mcraeensis objavili archeológovia desaťročia predtým, ako dostal svoje oficiálne vedecké meno. Približne jedna štvrtina jeho lebky sa našla na prelome osemdesiatych a začiatkom deväťdesiatych rokov na brehu nádrže v oblasti dnes známej ako Elephant Butte v Novom Mexiku. Pre veľkosť vzoriek boli kosti pôvodne kategorizované Múzeom prírodnej histórie a vedy v Novom Mexiku ako kosti tyranosaura rex. Ten dorastal do dĺžky 12 metrov a vážil 7 – 9 ton.

Vedci určili nový poddruh opätovným starostlivým preskúmaním čeľuste a iných častí lebky. Tím analyzoval vzorku kosť po kosti, pričom v porovnaní s tyranosaurom rex si všimol rozdiely v mnohých znakoch.

Čeľusť Tyrannosaura mcraeensis. Zdroj: AP Photo/Susan Montoya Bryan

Čeľusť T. mcraeensis. Zdroj: AP Photo/Susan Montoya Bryan

Aký bol predok tyranosaura rex?

Tyrannosaurus mcraeensis sa pravdepodobne pohyboval po Zemi až 7 miliónov rokov predtým, ako sa objavil prvý Tyrannosaurus rex. Vo vývoji druhu bol podľa odborníkov skôr vedľajšou vetvou ako priamym predkom tyranosaura rex. Kosti sú staré 72 až 73 miliónov rokov, datované do raného maastrichtského obdobia.

Tyrannosaurus rex a Tyrannosaurus mcraeensis vykazujú dva veľké rozdiely. Tyranosaurus rex má spodnú čeľusť v skutočnosti dosť robustnú. Znovu preskúmaná čeľusť je veľká a zubatá, ale je užšia ako tá, ktorú má bežne tyranosaurus rex,“ povedal Anthony R. Fiorillo, spoluautor štúdie, publikovanej v časopise Scientific Reports. Podľa vedca vyprodukuje úzka čeľusť dokonca aj s veľkými zubami menej sily na hryzenie. Živil sa tiež mäsom.

Ďalším veľkým rozdielom bolo, že Tyrannosaurus mcraeensis nemal výrazný hrebeň nad očami, bol nenápadnejší. Vedci sa domnievajú, že hrebeň tyranosaura rex slúžil na lákanie opačného pohlavia, podobne ako parohy jeleňov alebo losov.

Masívne tyranosaury sa pravdepodobne objavili ako evolučná adaptácia oproti vysokým bylinožravcom. Podľa štúdie je však stále nevysvetliteľnou záhadou, prečo sa vyvinuli obrovské dinosaury živiace sa rastlinami.

Pôvod stále nejasný

Z výskumu tiež vyplýva zaujímavosť, že najbližší príbuzní tyranosaura rex boli pravdepodobne z južnej časti Severnej Ameriky, výnimku tvorili mongolský tarbosaurus a čínsky zhuchengtyrannus. Tyrannosaurus mcraeensis pravdepodobne nezažíval dramatické zmeny teploty a svetla v Amerike, takže mohol míňať energiu na rast a dosahoval vzrast ako podobný tyranosaurovi rex.

Vedci nevedia, či boli ázijské dinosaury prisťahovalcami zo Severnej Ameriky alebo či nové poddruhy a iné veľké tyranosaury boli prisťahovalci z Ázie. Ďalšie fosílie z Hall Lake v južnom Novom Mexiku by mohli pomôcť zodpovedať aj tieto otázky.

Zdroj: CNN, APNews