Nová štúdia: Prečo je cvičenie ťažšie, keď menej cvičíme?

Andrea Bučičová

Menej cvičenia môže deaktivovať dôležitý proteín v tele.

Ilustračný obrázok: jóga, Zdroj: istockphoto.com

Ilustračný obrázok. Zdroj: istockphoto.com

Cvičenie nás chráni pred mnohými chorobami a stavmi, ktoré ohrozujú život. Napriek tomu, že vieme o prínose aktivít, ako sú chôdza, beh či rôznych športov, mnoho ľudí sa im nevenuje. Dokonca sa zdá, že čím dlhšie nič nerobíte, tým ťažšie je opäť pustiť sa do užitočných činností.

Vedci z Univerzity v Leeds v novej štúdii zistili, že deaktivácia špecifického proteínu môže viesť k zníženiu schopnosti cvičiť. Výskum zverejnili v časopise Journal of Clinical Investigation.

Prečo je cvičenie dôležité?

„Od prvých epidemiologických štúdií nám výskum naďalej poskytuje množstvo dôkazov o tom, že cvičenie nás chráni pred mnohými chorobami a život ohrozujúcimi stavmi, ktoré postihujú veľký počet ľudí v spoločnostiach 21. storočia vrátane záchvatov, mŕtvic, cukrovky, depresií, demencie, rakoviny, osteoporózy, chronického ochorenia obličiek a sexuálnej dysfunkcie,“ píšu vedci v štúdii.

„Cvičenie sa bežne odporúča, dokonca aj predpisuje ako liečba. Vieme, že ak by si každý človek udržal vhodnú úroveň cvičenia a kondície, mnohé zdravotné problémy by boli menej závažné a kvalita života by bola lepšia.“

Mnohí ľudia však zlyhávajú a necvičia dostatočne. Dôvodov môže byť viacero – zranenie, choroba či v súčasnosti rozšírený sedavý spôsob života, ktorý je súčasťou moderných spoločností kladúcich dôraz na intelektuálnu činnosť a využívanie počítačov.

Prínosy cvičenia sú známe. Záhadou však je, ako sa tieto benefity cvičenia spočiatku spúšťajú na molekulárnej úrovni. V novej štúdii sa vedci zamerali na proteín s názvom Piezo1, ktorý je senzorom prietoku krvi. Keď sa deaktivuje, hustota kapilár, ktoré prenášajú krv do svalov, sa znižuje. Obmedzený prietok krvi spôsobuje, že aktivita sa stáva ťažšou, čo zas môže viesť k tomu, že sa zníži aj schopnosť cvičiť.

Nedostatok cvičenia znižuje výkon

Hoci vedci pozorovali správanie myší, proteín Piezo1 sa nachádza aj v ľudskom tele. Predpokladajú preto, že aj u ľudí sa môžu vyskytnúť rovnaké výsledky.

Myši rozdelili na dve skupiny. Jedna bola kontrolná a v druhej narušili hladinu proteínu. Následne sledovali aktivitu zvierat, ich chôdzu, lezenie a behanie v kolesách. Myši so zníženou hladinou vykazovali nižšiu mieru činnosti. Tieto zistenia signalizujú významnú rolu Piezo1 pri udržiavaní normálnej fyzickej aktivity.

Vedci taktiež zistili, že myši so zníženou hladinou proteínu sa pritom zaujímali o cvičenie rovnako ako prvá skupina. Žiaden rozdiel v množstve alebo trvaní fyzických aktivít medzi oboma skupinami si nevšimli. Avšak myši s nižšou hladinou proteínu urobili menší počet otáčok v bežiacom kolese a behali pomalšie. Napovedá to teda o zníženej schopnosti cvičiť, ale bez zmeny záujmu o aktivity.

Autori štúdie naznačujú, že uvedené zistenia sa môžu uplatniť aj pri liečbe straty funkčnosti svalstva. Aktivovanie proteínu môže pomôcť udržiavať schopnosť cvičiť.

Zdroje: DOI: 10.1172/JCI141775, Tlačová správa Univerzity v Leeds