Marec je mesiac knihy. Aj tých o vede a technike

ilustračné foto

Tretí mesiac v roku je už tradične venovaný knihám, preto by sme vám radi predstavili zaujímavé publikácie venované vede a technike.  V knihách či brožúrach máte možnosť objaviť množstvo informácií o aktuálnych technológiách, tajomstvách prírody či dozvedieť sa niečo zo života osobností slovenskej vedy a techniky. Prečítať si môžete napríklad, čo majú spoločné príroda a Miroslav Saniga, ako vyzerá nanosvet, ale aj ako vonia veda.

Doc. Ing. Miroslav Saniga, CSc. je slovenský prírodovedec a aktívny popularizátor vedy. V súčasnosti pôsobí v Starých horách na Výskumnej stanici Ústavu ekológie lesa Slovenskej akadémie vied. Je autorom knihy „Príroda – čo o nej (ne)vieš?“, vďaka ktorej sa dozviete množstvo zaujímavých informácií, napríklad ako sa zvieratá dorozumievajú, ktoré sú v prírode najväčší otužilci, alebo ktoré tvory sú živé meteorologické stanice. Kniha ponúka množstvo zaujímavých sond do pestrej živočíšnej ríše a odhaľuje to najzaujímavejšie čo sa v slovenskej prírode nachádza.

Ďalšia publikácia, ktorú vám predstavíme, je venovaná najmä technike. Ide o knihu prof. Lubyho „Pohľady do nanosveta“. Dr. H. c. prof. Ing. Štefan Luby, DrSc. je významný slovenský fyzik a elektrotechnik, ktorý od roku 1964 pôsobí v Slovenskej akadémii vied. Svoju pozornosť zameral okrem iného aj na výskum nanovedy a nanotechnológiám so zameraním na nanočasticové senzory plynov. V knižke nám predstaví svet s rozmermi menšími ako je hrúbka ľudského vlasu. A práve tento nano svet začína revolučným spôsobom ovplyvňovať vedecko-technický pokrok. Spoznajte, čo nové do sveta techniky prinášajú nanotechnológie.

ilustračné foto, zdroj: brožúra NCP VaTVedci neustále prinášajú nové moderné riešenia, vďaka nim máme nové technológie na dosah ruky. Ktoré to sú? Aby ste ich lepšie spoznali treba mať dobrého sprievodcu, ktorý vás najnovšími objavmi bude sprevádzať. Napríklad knihu „Obzory nových technológií“, v ktorej významní domáci autori venujúci sa vývoju špičkových technológií ukazujú kadiaľ sa uberá a kam smeruje vývoj v tejto oblasti. Zasvätia vás do postupov, ktoré zvyšujú pevnosť ocelí, objasnia, ako získať živú vodu z kanalizácie či predstavia široké možnosti fotoniky.

Veda nemá jedinú charakteristickú vôňu, ale veľa rôznych podôb. Od vôní šíriacich sa z rozkvitnutých agátových kvetov, cez výpary a plyny v chemických laboratóriách, až po pach ozónu – pozostatku po elektrických výbojoch. Publikácia „Vôňa vedy“ predstavuje výber ‚voňavých chuťoviek‘ z rôznych odvetví vedy. V knihe sa napríklad dočítate kto boli spolucestujúci dinosaurov, dozviete sa viac o pohonných látkach z celulózy či o syntetických farbivách. Zaujímavé sú taktiež objavy v molekulárnej medicíne. Stačí sa len zhlboka nadýchnuť vône vedy.

Kniha „Ako popularizovať vedu“ a jej autori nám ponúkajú praktické rady a návody na tému popularizácie vedy a techniky v teórii a v praxi. Publikácia radí nielen vedcom a komunikačným pracovníkom, ale aj iným, ako zlepšiť komunikáciu, a ako predstaviť širokej verejnosti výsledky svojej práce zrozumiteľným a zaujímavým spôsobom. O svoje skúsenosti sa v publikácii podelili napríklad vysokoškolská pedagogička, projektová manažérka, kouč a novinár či inžinieri a doktori prírodných vied.

Okrem zaujímavých kníh vznikli v rámci projektu aj viaceré brožúry venované vede a technike. Napríklad brožúry o významných slovenských vedcoch a vynálezcoch: Jozefovi Murgašovi, Aurelovi Stodolovi, Jánovi Andrejovi Segnerovi, Jozefovi Maximiliánovi Petzvalovi a Izabele Textorisovej.

V brožúre „Wireless world. Jozef Murgaš – bezdrôtová telegrafia, rádio, mobilná komunikácia“ sa dočítate o histórii vývoja rádiotechniky a živote a diele Jozefa Murgaša, Slováka, ktorého práca a výskum prispeli k vzniku služieb ako sú internet, mobilná komunikácia či konvergencia hlasu a dát. Okrem toho sa dozviete viac aj o objavoch zahraničných vedcov, ktorých vynálezy významne zasiahli do vývoja v oblasti rádiotechniky. Svoje miesto v histórii majú napríklad Farraday, Maxwell, Hertz, Lodge či Branly.

Aurel Stodola, zdroj: brožúra NCP VaT„Aurel Stodola – majster techniky“ je brožúra venovaná slovenskému vedcovi Aurelovi Stodolovi, ktorý patrí k našim najvýznamnejším rodákom. Ako profesor pôsobil na jednej z najprestížnejších vysokých škôl – na Technickej vysokej škole v Zürichu. Stodola katedru technickej mechaniky viedol až do svojej sedemdesiatky a vybudoval pri nej rozsiahle strojnícke experimentálno-teoretické laboratórium, jedno z najmodernejších v Európe. Prečítajte si brožúru o živote a pôsobení tohto významného slovenského vedca, ktorého žiakom bol dokonca Albert Einstein.

Brožúra „Ján Andrej Segner – otec vodných turbín“ predstaví vedca, ktorý svoju pozornosť venoval matematike, hydraulike, astronomickým výskumom, lekárstvu a farmakológii. Spísal dielo Sedem programov o hydraulike a priniesol tak inovačné myšlienky o vodnom kolese. Celkovo publikoval okolo 70 až 80 prác, hosťoval na Lekárskej fakulte a stal sa tam profesorom. Taktiež v zmysle najnovších poznatkov doby, prepracoval učebnicu fyziológie.

Publikácia „Jozef Maximilián Petzval – priekopník modernej optiky a fotografie“ približuje život velikána slovenskej vedy, rodáka zo Spiša J. M. Petzvala, jeho dielo a obrovský prínos do svetových dejín optiky a fotografickej techniky. Petzvala predstavuje nielen ako teoretika v oblasti optiky, ale aj ako fotografa a univerzitného profesora matematiky na Viedenskej univerzite. Opisuje históriu legendárneho Petzvalovho objektívu, ale taktiež aj využitie jeho ďalekohľadu v astronómii na fotografovanie hviezdnej oblohy a prvých snímok Mesiaca, ktoré vznikli už v roku 1865.

Izabela Textorisová bola prvou slovenskou botaničkou. Už ako mladé dievča si zaumienila, že bude zbierať a sušiť rastliny. Tento záujem nakoniec prerástol v niečo viac a dospel až k vedeckej práci. V brožúre „Izabela Textorisová – prvá slovenská botanička“ sa dočítate, kto vypestoval v mladej Izabele lásku k botanike, ako sa učila zbierať a sušiť kvety, prilepiť ich na suchý hárok, doplniť dátum a miesto zberu, zberateľa a nálezisko. Dočítate sa ako vznikal herbár Izabely Textorisovej (Herbarium Textoris) a aký bol život mladej vedkyne.

Brožúry k výstavám ale neboli jediné, ktoré sa venovali slovenskej vede a technike. Vznikli aj publikácie, ktorých cieľom bolo predstaviť súčasné osobnosti slovenskej vedy, ako aj zaujímavé výskumy a úspechy. Tie najzaujímavejšie objavíte napríklad aj v týchto brožúrach: Svetová slovenská veda I., Svetová slovenská veda II., Zákulisie slovenskej vedy a brožúra Mladí vedci – budúcnosť Slovenska.

Spracovala: Viera Fábryová, NCP VaT pri CVTI SR