Čo nájdete v Quarku 12/2020

Hlavná téma decembrového čísla Quarku je venovaná snehobielej farbe, za ktorou sa vo svete chémie veľmi často skrýva oxid titaničitý.

quark_obalka_12_2020

Obálka časopisu Quark, zdroj: redakcia

Najbelší z bielych

Položme si nasledujúcu otázku. Ktorá z dvoch látok je známejšia – titán alebo oxid titaničitý? O titáne väčšina z nás síce vie, že je to nejaký dobrý kov, ale málokto ho niekedy videl. Samozrejme, s výnimkou návštevníkov krásneho Guggenheimovho múzea v španielskom meste Bilbao, ktoré je celé pokryté plátmi tohto nekorodujúceho kovu, a tých, ktorí si potrpia na drahé šperky vyrobené z titánu. Vo všeobecnosti sa však nedá predpokladať, že by kvôli titánu bolo niekomu umožnené pustiť sa do rozoberania častí moderných vojenských lietadiel, ponoriek, chemických reaktorov a kozmických lodí, prípadne sa v nemocnici prehrabávať v chirurgických nástrojoch.

Na otázku, či poznáte oxid titaničitý, väčšina čitateľov asi odpovie negatívne. Paradoxom je, že s touto látkou prichádzame do styku takmer každý deň, ba dokonca je veľmi nepravdepodobné, že sa na ňu práve nedívame. Napríklad pri pohľade na časopis Quark vidíme na jeho stránkach oxid titaničitý v podobe bieleho pigmentu, ktorý je súčasťou samotného papiera aj tlačiarenských farieb. Spôsobov využitia tohto oxidu je však oveľa viac. O jeho nesmiernom význame hovorí napríklad to, že jeho ročná svetová výroba sa pohybuje okolo 7 miliónov ton, čo je približne 30-krát viac ako výroba čistého titánu. Prečo je to tak? Oxid titaničitý tvoria štyri rôznorodé látky. Dve z nich majú takú unikátnu kombináciu niekoľkých chemických a fyzikálnych vlastností, že jej ostatné biele pigmenty naozaj nemôžu konkurovať.

Mikroskopická továreň

Pre niekoho exotické ovocie, ktoré sa často objavuje na našich stoloch v predvianočnom čase, pre iného každodenná súčasť jedálneho lístka. Aj keď šúpanie granátového jablka zaberie viac času, šťavnaté a chutné semená ukryté pod tvrdou šupkou nám svojimi pozitívnymi účinkami túto námahu vynahradia.

Myslenie v čase neistoty

Naša slovná zásoba sa v posledných rokoch obohatila o výrazy, ktoré sa najmä v aktuálnom období používajú oveľa častejšie. Ide o pojmy dezinformácie, fake news, konšpiračné teórie, hoaxy, postfaktuálna doba, pseudoveda a podobne. O nich a aj o tom, prečo ľudia veria rôznym nepodloženým teóriám a informáciám, sme sa rozprávali s doc. PaedDr. Vladimírou Čavojovou, PhD. z Ústavu experimentálnej psychológie SAV v Bratislave.

Pravekí dvojníci

Keď sa povie paleontológia, človek si najčastejšie predstaví skamenené kosti, fragmenty ulít a lastúr či populárne trilobity. Všetky tieto pojmy spája ich kamenná vôňa. Samostatnou kapitolou je však jantár, ktorý často uchováva priam dokonale zachované fosílie.

Starnutie buniek, Lovkyňa vysokej, Chladivá ultrabiela, Zmapovaný pohyb zeme, Superbatéria, Partner z ľadovej doby, Dlhoveká spinka, Transportér liekov, Odhaľujúci kašeľ, Simulácia fúzií, Z jednej tri, Z titanu pumpa. To je výber ďalších tém, ktoré nájdete v rubrike Magazín. Samozrejme, aj v decembrovom čísle Quarku sa môžete otestovať a precvičiť si mozgové bunky riešením zaujímavých úloh.

Výber článkov z decembrového čísla časopisu Quark

Ceny v tieni pandémie: Pandémia COVID-19 zrušila slávnostný ceremoniál odovzdávania Nobelových cien, ktorý sa koná v Štokholme vždy 10. decembra. Tohto roku ho nahradí televízny prenos.

Kvarková hviezdna hmota: Vedci na základe nedávnych objavov a astrofyzikálnych meraní pripúšťajú, že veľmi hmotné neutrónové hviezdy môžu mať jadro tvorené hmotou zloženou z kvarkov.

Zimní návštevníci: Na jeseň pozorujeme úbytok viacerých druhov vtákov, ktoré odlietajú zimovať do teplejších krajín. Slovensko je však zároveň aj zimným domovom pre mnohé severské druhy vtákov.

Neamerické hlavné mesto: Mesto politikov, diplomatov a úradníkov – takto jednoducho by sa dalo charakterizovať hlavné mesto Spojených štátov amerických Washington, D. C., ktoré sa odlišuje od typických amerických miest.

Tuky z prežúvavcov: Medzi často spomínané nástrahy v našich potravinách patria transmastné kyseliny. Vznikajú buď pôsobením baktérií v bachore prežúvavcov, alebo technologickým procesom, pri ktorom sa k rastlinným tekutým olejom pridáva vodík.

Od prežitia k zábave: Sánkovanie, lyžovanie či korčuľovanie si spájame najmä so zimnými radovánkami alebo športmi. Pre našich prapredkov bolo však uľahčenie pohybu v zimnom prostredí otázkou prežitia.

Obytné lapače uhlíka: Ak sa má boj za zmiernenie klimatickej zmeny stať realitou, siluety miest sa budú musieť začať meniť. Najväčším zdrojom emisií skleníkových plynov v mestách sú totiž budovy.

Elektronika budúcnosti: V súčasnosti si už nevieme predstaviť život bez elektroniky. Vo vrecku nohavíc nosíme smartfón, na ruke inteligentné hodinky, v práci používame počítač alebo ním riadime rôzne stroje a roboty.

Malé turbíny: K Vianociam a zime patria neodmysliteľne sviečky, a tak sme vám pripravili experiment s hliníkovými kahancami.

Vesmírna stanica budúcnosti: Daňou za dlhodobý pobyt v beztiažovom stave, napríklad na vesmírnej stanici, sú mnohé zdravotné problémy. Riešením môže byť rotácia. Raz budú ľudia možno bývať na kolotoči.

Podstata tmavej energie: Vesmír sa skladá z bežnej hmoty, ktorej viac-menej rozumieme, z tmavej hmoty, o ktorej niečo aspoň tušíme, a z tmavej energie, o ktorej nevieme takmer nič. Pričom práve tmavá energia je vo vesmíre zastúpená najviac a má rozhodujúci vplyv na rýchlosť jeho rozpínania – a tým aj na jeho budúcnosť. Podstata tmavej energie nám uniká už vyše storočia.

Stále tie isté chyby: Všetky spoločnosti časom upadajú. Podľa vedcov, ktorí skúmali zániky starovekých ríš, tiež platí, že obyvateľov vážnejšie zasahuje kolaps takých vlád, ktoré možno označiť za dobré.

Vianoce ukryté v dreve: Prvým, kto na Vianoce postavil prvý živý betlehem, bol František z Assisi. Ľudovú tradíciu výroby betlehemov u nás paradoxne povzbudil panovník Jozef II., ktorý betlehemy vykázal z kostolov.

Nové vydanie časopisu Quark nájdete v novinových stánkoch od 1. decembra 2020. Želáte si dostávať časopis každý mesiac priamo do svojej poštovej schránky? Objednajte si zvýhodnené predplatné na: www.quark.sk/predplatne/.

Zdroj: Quark