Doc. Ing. Ján Kráľ, PhD., získal ocenenie Cena za vedu a techniku 2024 v kategórii Popularizátor vedy.
Doc. Ing. Ján Kráľ, PhD., je v súčasnosti docentom a prodekanom Strojníckej fakulty Technickej univerzity (TUKE) v Košiciach a zároveň tohtoročný laureát Ceny za vedu a techniku 2024 v kategórii Popularizátor vedy.
Laudácio doc. Ing. Jána Kráľa, PhD. (.pdf)
Vo vedeckej a v akademickej sfére pôsobí už 25 rokov. Vo svojom výskume sa zaoberá výrobnými strojmi a ich riadiacimi systémami, medzi ktoré patria zariadenia pre aditívne technológie. Popri výskumnej činnosti sa docent Kráľ intenzívne venuje aj popularizácii vedy, pričom bol pri začiatku založenia A-TEAM-u Strojníckej fakulty TUKE, ktorého účelom bola realizácia inovatívnych popularizačných aktivít fakulty a ktorý dostal postupne formálnu podobu v štatúte Strojníckej fakulty TUKE ako Rada pre propagáciu štúdia.
Pri príležitosti získania Ceny za vedu a techniku 2024 vám na portáli Veda na dosah prinášame rozhovor s oceneným, kde sa okrem iného napríklad dozviete, prečo sa rozhodol venovať popularizácii vedy, aké náročné je zaujať mladých ľudí a akým výzvam musí v rámci tejto misie čeliť.
Popularizačné metódy sa musia vyvíjať s dobou
Prekvapilo vás, že ste získali ocenenie Popularizátor vedy za rok 2024?
Samozrejme, prekvapilo, ale hlavne potešilo. O výsledku som sa dozvedel po asi dvoch týždňoch strávených na medzinárodnom strojárskom veľtrhu v Brne, kde Strojnícka fakulta TUKE prezentovala množstvo vedeckých výstupov na svetovej úrovni, pričom jednému exponátu bola udelená zlatá medaila. Som rád, že našu prácu ocenili nielen v zahraničí, ale aj doma.
Prečo ste sa rozhodli začať s popularizáciou vedy a technického vzdelávania? Čo bolo spúšťačom?
Vyplýva to z mojej funkcie prodekana. Mal som na starosti nielen našich študentov, no i prezentácie na náborových akciách určených pre žiakov stredných škôl. Každý rok sme upravovali, respektíve spresňovali aktivity pre žiakov stredných škôl, aby sme odvrátili klesajúci záujem žiakov ísť študovať na univerzity technického smeru.
Pozorujete nejaké výsledky popularizačnej aktivity? Aká je odozva zo strany študentov?
Samozrejme, tieto aktivity si priebežne vyhodnocujeme a vnímame rozdielnosti jednotlivých ročníkov a jednotlivé vplyvy nepredvídavých faktorov dnešnej doby. Museli sme sa prispôsobiť nielen klesajúcemu záujmu, ale aj svetovej pandémii, respektíve vojne v susednom štáte. V našom regióne je pozitívnym faktorom nový zamestnávateľ, ktorý spustí výrobu v priebehu budúceho roka. S týmito a inými faktormi musíte rátať a čo najrýchlejšie sa im prispôsobiť.
Každý rok je čoraz ťažšie zaujať potenciálnych uchádzačov o štúdium na technických univerzitách z dôvodu neznalosti, nepripravenosti a zbytočného strachu z možného nezvládnutia štúdia.
Nadchli ste niektoré deti tak, že sa vydali na cestu vedy či technického štúdia alebo ste u nich prelomili odpor k predmetom, ako sú chémia a fyzika?
Určite, číselne vám to nemôžem vyjadriť, ale každoročne sa k nám prihlási viac ako tisíc uchádzačov. Z nich sa mnohí vydajú na cestu vedeckú a spoznávajú bližšie oblasti, ktoré dovtedy vnímali inak. Každý rok je čoraz ťažšie zaujať potenciálnych uchádzačov o štúdium na technických univerzitách z dôvodu neznalosti, nepripravenosti a zbytočného strachu z možného nezvládnutia štúdia. Veľkým problémom je nízke percento (asi 15 percent) maturujúcich z matematiky, ktorá je základom technických odborov.
Ťažšie je motivovať pedagógov
Mnohí učitelia prírodných vied nevedia zaujať žiakov. Je to ozaj také náročné?
Áno, je. Je iná doba. Sociológovia označujú túto generáciu za generáciu Z. Česi im hovoria ztracená generace. Nie je stratená, je len iná. To množstvo informácií na sociálnych sieťach vytvorilo akési nepísané pravidlo, že pokiaľ ich nejaká informácia nezaujme do troch sekúnd, prechádzajú na inú. Skúste zaujať takýchto mladých ľudí, ktorí stále očakávajú nejakú akciu! Z tohto dôvodu je potrebné hľadať nové spôsoby a je čoraz náročnejšie nájsť ľudí na miesta učiteľov za platové podmienky, ktoré sú v školstve. Ešte ťažšie je motivovať pedagógov na technických univerzitách, kde má množstvo absolventov vyšší nástupný plat vo firmách po skončení školy ako učiteľ s tridsaťročnou praxou. Skláňam sa preto pred všetkými učiteľmi, ktorí to nevzdávajú.
Čo by ste odporučili iným učiteľom, ktorí by chceli zlepšiť svoje vyučovanie? Kde môžu čerpať nápady?
Som starý na to, aby som vedel, že na túto otázku som ešte mladý. (úsmev) Netrúfam si dávať odporúčania, môžem len povedať, ako to robím ja. Ctrl + C a potom Ctrl + V. Snažím sa obzerať okolo seba a používať rovnaké metódy, ktoré fungujú u iných. No predovšetkým sa snažím komunikovať s prijímateľmi informácií, čiže študentmi. Vnímam ich spätnú väzbu a snažím sa čo najrýchlejšie na ňu reagovať.
Ako stíhate také množstvo aktivít popri práci? Je zároveň vaším hobby?
Jednoducho. Nespím. Moja polovička by nepovedala, že je to moje hobby, ale že je to moja milenka. Áno, ide to aj na úkor rodiny, ale snažíme sa niektoré procesy rozdeľovať medzi viacerých ľudí. Na fakulte je jednou z aktivít i vznik takzvaného A-TEAM-u, ktorý som pred niekoľkými rokmi založil. A-TEAM prebral mnohé propagačné aktivity a teraz sa o ne stará tím ľudí. Ešte stále je tu aj tak dosť iných činností, ktoré mám na starosti ja.
Naša fakulta je excelentná. Je to výsledok úžasných ľudí, ktorých fakulta má.
Študenti musia vidieť, že uplatnenie je reálne
Aké máte vízie v popularizácii vedy? Čo by ste chceli dosiahnuť?
Naša fakulta je excelentná. Je to výsledok úžasných ľudí, ktorých fakulta má. Snažíme sa preto tieto výsledky propagovať aj medzi žiakmi základných a stredných škôl, aby nevnímali fakultu len prostredníctvom zoznamu študijných programov, ale prostredníctvom reálnych výsledkov prepojiteľných s praxou, aby videli, že uplatnenie je reálne. Máme množstvo projektov, do ktorých sa môžu naši študenti zapojiť, máme vynikajúco vybavené laboratóriá, a preto nemám ako prodekan, ktorý rieši komunikáciu a propagáciu, na starosti zaujať každú návštevu. Ak sa chcete presvedčiť o pravdivosti mojich slov, príďte sa pozrieť na naše dni otvorených dverí alebo ma kontaktujte e-mailom, určite sa dohodneme a ja si čas nájdem.
Akému výskumu sa venujete v rámci svojej práce? Mohli by ste to jednoducho vysvetliť?
Z hľadiska prodekana neustále študujem študentskú dušu. Ako som už vyššie spomínal, je to riadna výzva. Z odborného hľadiska sa venujem aditívnym zariadeniam, teda ich výrobe. Ľudovo povedané, ide o 3D tlačiarne, ktoré nás čoraz viac obklopujú a na našej fakulte sú v rôznej forme na takmer každej katedre. Zameriavam sa na riadenie a zlepšenie procesu tlačenia z pohľadu matematickej optimalizácie prípravy tlačových podkladov. Rýchla doba nás tlačí do rýchlejšieho vývoja a tam je práve 3D tlač neoceniteľným pomocníkom.
Záznam z podujatia odvysiela STVR na Dvojke 23. novembra 2024 o 20.10 hod.