Periodická kométa 13P/Olbers bude zo Zeme viditeľná v letných mesiacoch

Kométu 13P/Olbers sme naposledy videli pred 68 rokmi a po tohtoročnom prelete ju najbližšie budeme môcť pozorovať až v roku 2094.

Snímok kométy 13P/Olbers z 31. mája 2024. Zdroj: FÚ v Opave.

Snímka kométy 13P/Olbers z 31. mája 2024. Zdroj: FÚ v Opave. Foto: Dan Bartlett/Sky&Telescope

Na letnej večernej oblohe nízko nad severozápadným obzorom môžeme v nasledujúcich mesiacoch pozorovať periodickú kométu 13P/Olbers. Kométa sa do vnútornej časti slnečnej sústavy vrátila po 68 rokoch.

Vďaka dráhe a uhlovo malému pohybu po oblohe bude do konca júla pozorovateľná v podstate stále v rovnakom smere aj v rovnakej výške nad obzorom – okolo 23.00 hod. vo výške asi 10° nad oblasťou severozápadného obzoru.

Voľným okom ju síce neuvidíme, bude však pozorovateľná malými ďalekohľadmi, napríklad triédrami, ako rozmazaný objekt putujúci v nasledujúcich mesiacoch naprieč súhvezdiami Povozník, Rys, Veľká medvedica a Malý lev.

Objavil ju Heinrich Wilhelm Olbers

Kométu pred 209 rokmi, konkrétne 6. marca 1815, v súhvezdí Žirafa objavil slávny nemecký astronóm Heinrich Wilhelm Olbers (1758 – 1840).

Olbers objavil aj veľké planétky Pallas a Vesta v hlavnom páse asteroidov. Je autorom Olbersovho paradoxu. Ten poukazuje na rozpor medzi pozorovanou tmavosťou vesmíru aj napriek hustote hviezd a ďalším zdrojom svetla v ňom.

O deň neskôr, 7. marca 1815, si objav ešte potvrdil. Do denníka si zapísal: „Kométa sa pohybuje pomaly smerom na sever a východ v tele Perzea. Je malá, má zle definované jadro a veľmi bledý priehľadný chvost.“ V tomto roku dosiahla 5. magnitúdo, bola teda na hranici viditeľnosti voľným okom.

Astronómovia sa kométy opäť dočkali v rokoch 1887 a 1956. V oboch prípadoch nedosiahla veľkú jasnosť. Napriek tomu na seba upútala pozornosť, a to predovšetkým vďaka potvrdeniu jej periódy, ktorá teraz predstavuje približne 70 rokov. Zaradila sa tak medzi také kométy, ako je napríklad Halleyho kométa, ktorých periódy sa pohybujú v intervale 20 až 200 rokov.

Heinrich Olbers objavil aj planétky Vesta a Pallas.

Heinrich Olbers objavil aj planétky Pallas a Vesta. Zdroj: FÚ v Opave. Foto: ESO, Vernazza et. al; NASA/JPL-Caltech

Pozorovali ju Brooks aj Hale

Zaujímavosťou je, že pri každom ďalšom návrate ju objavil nejaký slávny lovec komét. Dňa 25. augusta 1887 ju ako prvý pozoroval americký astronóm William Robert Brooks (1844 – 1921), spoluobjaviteľ kométy 12P/Pons-Brooks, ktorú môžeme pozorovať v tomto roku.

Pri jej návrate v 20. storočí ju pre zmenu objavil nemenej slávny československý astronóm Antonín Mrkos (1918 – 1996), a to 4. januára 1956, len asi päť a pol mesiaca pred jej preletom príslním (ktoré nastalo 19. júna 1956).

Pred tohtoročným príslním sa o jej prvé pozorovanie zaslúžil americký astronóm Alan Hale (nar. 1958), spoluobjaviteľ pozoruhodne jasnej Halovej-Boppovej kométy z roku 1995. Hale objavil Olbersovu kométu už 23. augusta 2023 na digitálnych snímkach z observatória Las Cumbres.

Pozorovanie za súmraku

V priebehu júna a júla sa kométa bude pohybovať medzi súhvezdiami Povozník a Veľká medvedica. Vďaka dráhe voči Zemi a Slnku sa na oblohe bude nachádzať do konca júla prakticky stále, nie príliš vysoko nad severozápadným obzorom. Pozorovať ju bude možné už za pokročilého súmraku pred 23.00 hod. vo výške okolo 15°. V noci sa však už vždy bude nachádzať oveľa nižšie.

Na jej pozorovanie si preto treba zvoliť miesto s dokonale odkrytým severozápadným obzorom. V smere pozorovania by sa do vzdialenosti desiatok kilometrov nemalo nachádzať veľké mesto.

Dráha kométy 13P/Olbers.

Dráha kométy 13P/Olbers medzi 10. júnom a 30. júlom 2024 nad severozápadným obzorom. Na pozorovanie kométy je potrebný malý ďalekohľad. Zdroj: FÚ v Opave. Autor: Petr Horálek/Stellarium/FÚ v Opave

Príslním preletí 30. júna 2024

Aby sa dala ľahko vyhľadať, je dobré mať v ruke mapku ukazujúcu jej presnú aktuálnu polohu voči hviezdam (nájdete ju napríklad na stránke The Sky Live). Kométa preletí príslním 30. júna 2024 a len o deň neskôr dosiahne maximálnu jasnosť asi 6,5 magnitúda.

V tomto čase Mesiac nebude na večernej oblohe rušiť jej viditeľnosť. V dostatočnej vzdialenosti od miest by tak malo byť možné pozorovať ju malými ďalekohľadmi relatívne ľahko (samozrejme, závisí to aj od počasia).

Opäť ju uvidíme až v roku 2094

Kométa sa na oblohe opäť objaví až v roku 2094, a to spolu s nemenej zaujímavou (a v tomto roku často pozorovanou) kométou 12P/Pons-Brooks. Rozhodne sa teda oplatí pripraviť si triédre a pomocou mapky či aplikácie v mobile túto zaujímavú kométu vyhľadať, aj keď nepatrí medzi tie najjasnejšie.

Zdroj: TS Petr Horálek/FÚ v Opave