Video: Čo všetko sa dá zistiť zo slín?

Učili sme sa, že slina pomáha tráveniu, ale obsahuje oveľa viac ako len tráviace enzýmy, hormóny, baktérie, DNA - vlastnú, prípadne cudziu. Tiež obsahuje onkomarkery či rôzne iné zaujímavé látky. To všetko sa dá v takom pľuvanci nájsť, merať a využiť pri diagnostike chorôb.

Sliny sú fascinujúcou tekutinou, ktorá okrem iného znamená najmä pre pacientov vítanú neinvazívnu metódu zisťovania rôznych ochorení. Tak, ako sa vylučujú látky obličkami do moču, tak sa vylučujú látky, ktoré prechádzajú slinnými žľazami do slín. Slina je v podstate odpadový produkt, v ktorom vieme stanoviť látky, ktoré sa v nej hromadia podobne ako v krvi či moči. Aj u nás na Slovensku sa snažíme posúvať výskum sliny dopredu.

Kto je Ľubomíra Tóthová

RNDr. Ľubomíra Tóthová, PhD. je mladá molekulárna biologička a vedeckovýskumná pracovníčka Ústavu molekulárnej biomedicíny LF UK v Bratislave. Zaoberá sa hľadaním nových markerov rôznych ochorení v slinách. Tieto ochorenia zahŕňajú najmä obličkové ochorenia a ochorenia ústnej dutiny. V Ústave molekulárnej biomedicíny LF UK v Bratislave zavádzala meranie markerov oxidačného a karbonylového stresu v plazme aj v slinách.

Čo je Vedecká cukráreň

Vedecká cukráreň je pravidelná séria stretnutí žiakov stredných škôl s osobnosťami slovenskej vedy, výskumu a techniky. Študenti môžu osobne v neformálnej a priateľskej atmosfére stretnúť odborníkov, ktorí vedia hovoriť populárnou formou a jednoduchým spôsobom o vede a výskume.

(OG)