Používate elektrické sušiče na toaletách? Nerobte to, radia vedci

Justína Mertušová

Kontaminácia umytých rúk mikróbmi je pri sušení sušičmi vyššia v porovnaní s použitím papierových utierok.

Zdroj: UNISAN

Správne umývanie rúk mydlom a vodou zmýva baktérie. No vedeli ste, že ak si ich vysušíte pod teplovzdušným sušičom rúk, ktorý sa nachádza na verejných toaletách, kontaminujete si ich naspäť?

Rôzne spôsoby sušenia rúk

Ľudská pokožka a najmä ruky sú sídlom mnohých mikroorganizmov: baktérií, vírusov alebo húb. Vedecké štúdie preukázali, že mokré ruky ľahko prenášajú a zbierajú baktérie z rôznych povrchov, dokonca aj zo vzduchu. Pri nedôkladnom umytí a usušení môžete kvapkať baktériami infikovanú vodu všade okolo seba a všetko, čoho sa dotknete, kontaminujete. Pravdepodobnejšie je, že baktérie sa prenesú skôr z vlhkej pokožky ako zo suchej, a preto je dôležité upriamiť pozornosť aj na spôsob sušenia rúk.

Verejné toalety ponúkajú niekoľko riešení, ako si vysušiť ruky. Buď využijete textilné utierky, papierové utierky, alebo elektrické sušiče. Textilné a papierové utierky absorbujú vodu, zatiaľ čo sušiče vodu odparujú prúdom ohriateho vzduchu (teplovzdušné sušiče) alebo ju odstraňujú pôsobením vysokorýchlostného prúdenia vzduchu (dýzové sušiče).

Sušič rúk a papierové utierky. Zdroj: iStockphoto.com

Prenos baktérií cez sušiče

Vedci mali podozrenie, že dýzové sušiče môžu tým, ako odstraňujú vodu z rúk, vytvárať malé aerosóly alebo aj väčšie kvapôčky, ktoré rozptyľujú mikroorganizmy do vzduchu, na podlahu, steny a zariadenie okolo seba.

Tím z Connecticutskej univerzity a Quinnipiackej univerzity sa rozhodol otestovať teóriu v praxi. Petriho misky s výživnou pôdou pre baktérie vystavili za rôznych podmienok vzduchu na toaletách. Misky potom vzali naspäť do mikrobiologického laboratória, kde sledovali rast baktérií. V Petriho miskách vystavených vzduchu na dve minúty pri vypnutom elektrickom sušiči narástla iba jedna kolónia baktérií. Tie, ktoré boli pod horúcim vzduchom zo sušiča na 30 sekúnd, vytvorili niekedy až 254 kolónií baktérií (priemerne 80).

Kolónie baktérií na Petriho miske. Zdroj: Nichole Ward, UNISAN

Ďalší experiment uskutočnili anglickí výskumníci z Univerzity v Leedse, ktorí účastníkov nechali dotýkať sa po vysušení rúk bežných predmetov – tlačidiel výťahu, telefónu a oblečenia. Úroveň kontaminácie povrchov, ktorých sa dobrovoľníci dotýkali, bola 10-krát vyššia po osušení rúk elektrickým sušičom než pri použití papierových utierok. Aj keď boli ruky umyté nedostatočne, ich sušenie pomocou papierových utierok výrazne znížilo ďalšiu kontamináciu.

Zlatý stafylokok (Staphylococcus aureus), pôvodca širokej škály infekčných ochorení vrátane MRSA (zlatého stafylokoka rezistentného proti meticilínu), ktorý patrí medzi superrezistentné baktérie a je odolný proti mnohým antibiotikám, je univerzálnou baktériou prítomnou v sušičoch rúk. Nachádza sa na nich trikrát častejšie v porovnaní s dávkovačmi papierových utierok.

Ako sa šíria baktérie na toaletách?

Rozmnožujú sa baktérie vnútri sušičov rúk alebo sa tam dostanú z okolitého vzduchu? Aby vedci odpovedali na túto otázku, pripojili k sušičom vysokoúčinné vzduchové filtre na častice (HEPA), ktoré by mali eliminovať väčšinu baktérií zo vzduchu prechádzajúceho sušičom. Keď opäť vystavili Petriho misky takémuto vzduchu, množstvo baktérií kleslo o 75 percent, ich množstvo sa tiež znížilo na samotných dýzach sušičov rúk.

Výskumníci dospeli k záveru, že väčšina bakteriálnych častíc pochádza zo vzduchu na toaletách. Žiaľ, každé spláchnutie na záchode bez zavretého poklopu vytvorí aerosól obsahujúci mikróby. Ten sa môže rozptýliť na ploche veľkej až šesť štvorcových metrov. Aerosóly zo splachovaných toaliet môžu byť zvlášť škodlivé v nemocničnom prostredí, pretože sa nimi ľahko šíri Clostridium difficile, pôvodca hnačkového ochorenia.

Podľa výskumníkov z Westminsterskej univerzity dokážu najsilnejšie sušiče šíriť mikroorganizmy až do vzdialenosti jeden a pol metra. Zdá sa, že sušenie rúk čistou papierovou utierkou je bezpečnejšou voľbou na zníženie rizika šírenia choroboplodných zárodkov. Na rozdiel od sušičov rúk papierové utierky dostatočne absorbujú vodu a mikróby, a ak sú správne zlikvidované, potenciál ďalšej kontaminácie je minimálny.

Zdroj: UnisanUK, Harvard, Lekar, DOI: 10.3389/fpubh.2022.804825, DOI: 10.1017/ice.2021.43