Holandskí vedci objavili nový orgán v ľudskej hlave

Galina Lišháková

Vedci z Holandského onkologického ústavu objavili slinné žľazy, o ktorých sa doposiaľ netušilo. Môže to pomôcť pri liečbe pacientov s nádormi hlavy a krku, ktorí po rádioterapii trpia suchom v ústach a problémami s prehĺtaním.

3D rekonštrukcia nového orgánu podľa skenu PSMA PET-CT. Zdroj: M. Valstar, W. Vogel a ďalší

Vedci Wouter Vogel, radiačný onkológ z Holandského onkologického ústavu a Matthijs Valstar, chirurg z Univerzitného medicínskeho centra (UMC) v Utrechte si neznáme žľazy všimli náhodou. Hľadali nádory v tele pacientov s rakovinou prostaty na snímkach vytvorených pomocou zobrazovacej PSMA PET-CT metódy v kombinácii s kontrastnou látkou, ktorá sa predtým vpichla pacientom. Vďaka tomu, že pri tejto metóde sa okrem nádorového väziva dobre zvýraznia aj slinné žľazy, zaregistrovali doteraz prehliadaný pár rúrkovitých žliaz za nosohltanom.

Najprv o tom, čo vidia, pochybovali. „Doposiaľ sme vedeli, že v ústnej dutine máme tri páry veľkých slinných žliaz (príušné, podjazykové a podsánkové — pozn. red.) a jedine slinné alebo slizničné žľazy nosohltanu sú mikroskopicky malé. Ale v úplne zadnej časti nosohltanu by nemali byť žiadne žľazy, však? Predstavte si teda naše prekvapenie, keď sme ich našli,“ približuje Wouter Vogel.

Prečo si ich skôr nikto nevšimol?

Keď sa však kolegovia pozreli na skeny všetkých 100 pacientov, ktorých skúmali, existencia novoobjavených žliaz sa im potvrdila. Nazvali ich tubulárne žľazy, vzhľadom na ich umiestnenie a tvar (tubulárny – rúrkovitý; pozn. red.). Potom diskutovali o tom, či sú tubulárne žľazy naozaj slinné žľazy. Portál Zdravotéka vysvetľuje, čo by to znamenalo. Znamenalo by to to, že zvlhčujú ústnu dutinu, uľahčujú prehĺtanie, obaľujú potravu a tiež obsahujú enzýmy, ktoré pomáhajú potravu tráviť. Po pitvách dvoch ľudských tiel, ktoré študovali spolu s kolegami z UMC v Amsterdame, sa však ukázalo, že majú ich vlastnosti. No pretože sa sústredili na malý počet pacientov a väčšinou to boli muži, lepšie údaje prinesie vyšetrenie väčšieho počtu žien a zdravších pacientov.

Zdroj: YouTube

Ale ako je možné, že tubulárne slinné žľazy lekári doposiaľ prehliadali? Ich objavitelia to vysvetľujú tým, že sa nachádzajú na anatomicky tak zle prístupnom mieste, že ich nemožno rozpoznať endoskopom ani pomocou bežných zobrazovacích metód, ako je CT a MRI. Dokážu ich zachytiť iba pokročilé diagnostické nástroje.

Menej vedľajších účinkov

Bez ohľadu na to, ako sú zatiaľ tubulárne žľazy opísané, ich objav môže byť prínosný najmä pre pacientov s rakovinou hlavy a krku vrátane nádorov v krku alebo na jazyku, ktorým rádioterapia poškodí slinné žľazy. V dôsledku toho majú pacienti sucho v ústach, problémy s prehĺtaním, jedením aj rozprávaním. Účinok rádioterapie na slinenie a prehĺtanie vedci spätne skúmali pomocou zhromaždených klinických údajov od 723 ľudí s rakovinou hlavy a krku pomocou kolegov z UMC v Groningene.

„U väčšiny pacientov by malo byť technicky možné vyhnúť sa ožiareniu tohto novoobjaveného miesta rovnakým spôsobom, akým sa snažíme ušetriť už známe žľazy,“ uviedol Vogel. „Ak to dokážeme, môže sa u pacientov vyskytnúť menej vedľajších účinkov, ktoré prospejú celkovej kvalite ich života po liečbe.“ Kompletná štúdia holandských vedcov o tubulárnych slinných žľazách, na ktorej sa okrem W. Vogela a M. Valstara podieľalo ďalších 10 vedcov, je uverejnená v odbornom magazíne ScienceDirect.

Zdroje: Nederlands Cancer InstituteScienceDirectCNN, Zdravotéka