Ľudský proteín ako náhrada antibiotík

Monika Tináková

Lucia Krahulcová a Andrej Szabó

Katelicidín je látka, ktorá sa prirodzene nachádza v našom tele. Podieľa sa na správnom fungovaní imunity, a to až do takej miery, že by raz pri bakteriálnych infekciách mohla nahradiť antibiotiká. Mladí študenti maturitného ročníka Gymnázia Ľudovíta Štúra vo Zvolene si ale myslia, že by nemuselo ísť o veľmi vzdialenú budúcnosť, aby toto fungovalo aj v bežnej praxi. Zamerali sa na túto látku a jej pôsobenie v urogenitálnom trakte, pretože táto oblasť ešte v medicíne nie je až tak prebádaná.

Lucia Krahulcová a Andrej Szabó sa prihlásili so svojím projektom Testovanie antimikrobiálnej aktivity ľudského katelicidínu na vybraných baktériách na Festival vedy a techniky. Predstavili na ňom svoju antimikrobiálnu difúznu skúšku ako metódu, ktorá dokázala merať efektívnosť katelicidínu voči baktériám. Na to, ako uspeli, sme sa ich na festivale opýtali.

M. HUCÁKOVÁ: Začnime najskôr vysvetlením, čo je to ľudský katelicidín a prečo ho naše telo tak potrebuje.

L. KRAHULCOVÁ a A. SZABÓ: Katelicidín je ľudský proteín, ktorý má antibakteriálne účinky. Mohli by sme povedať, že je to antibiotikum. Keďže pochádza z ľudského tela, je to vlastne bielkovina, ktorá by nemala mať pre naše telo vedľajšie účinky. Mala by potláčať baktérie, teda ochorenia spôsobené rôznymi baktériami. V našej práci sme skúmali ochorenia, ktoré spôsobujú baktérie urogenitálneho traktu, lebo tie ešte neboli s katelicidínom testované. Už sa takéto testy objavili napríklad na ochoreniach pľúc, ale tie urogenitálne ešte nie, tak my sme sa toho chytili a otestovali sme to.

M. H.: Na čo ste prišli? Je táto bielkovina prítomná na mieste, kde je to potrebné a kde ste to očakávali? Pôsobí tak, aby bola nápomocná?

L. KRAHULCOVÁ a A. SZABÓ: Keď sa katelicidín dostane na miesto infekcie, má antimikrobiálny účinok a skutočne dokáže narušiť bunkovú stenu baktérií. Ďalej to potom vytvorí takú micelu, v ktorej sa všetko rozloží a baktéria je vlastne mŕtva. Tento proteín má však aj tú vlastnosť, že dokáže pritiahnuť bunky imunitného systému k zdroju infekcie a tiež potom, keď už sa potlačí infekcia, tak podporuje hojenie rán. Takže má veľa pozitívnych účinkov pre naše telo. Keďže počas infekcie pozorujeme jeho zvýšené množstvo alebo koncentráciu, ale nestačí to na to, aby sa s tým telo popasovalo samo, my by sme ho podávali napríklad intravenózne. V prípade urogenitálneho traktu si skôr vieme predstaviť masti. Jednoducho by sme umelo zvyšovali jeho koncentráciu v tele, čo by mohlo celý imunitný systém nabudiť. Ľudský organizmus by bojoval sám, iba s pomocou tohto proteínu, bez rôznych syntetických antibiotík, ktoré spôsobujú vedľajšie účinky, ale postupom času aj rezistenciu, prestávajú účinkovať. Celá diskusia okolo antibiotík je v odbornej verejnosti veľmi živá a my už teraz vieme, že v budúcnosti bude treba vymyslieť niečo, čo bude tieto syntetické antibiotiká nahrádzať.

Lucia Krahulcová Andrej Szabó

M. H.: Prečo pôsobenie tohto proteínu nebolo doteraz podrobne sledované pokiaľ ide v ľudskom tele o oblasť urogenitálneho traktu? Mohli by sme povedať, že ste v tomto smere akoby vyplnili dieru, ktorá vo výskume chýbala?

L. KRAHULCOVÁ a A. SZABÓ: Katelicidín sa na všetkých baktériách ešte iba testuje a my vidíme ten priestor, že by sa to mohlo otestovať. Tak sme vyskúšali tieto baktérie a výsledky nám vyšli celkom dobre. Antimikrobiálny účinok sme preukázali u 75 % druhov vybraných baktérií a 86,7 % kmeňov. To nás nepochybne motivuje aj ďalej sa touto problematikou zaoberať.

M. H.: Ako si viete predstaviť budúcnosť týchto vašich zistení? Kedy by sa tieto výsledky reálne mohli dostať do klinickej praxe?

L. KRAHULCOVÁ a A. SZABÓ: Táto látka by mohla byť v budúcnosti súčasťou mastí, alebo čípkov. Tie formy sme my ešte netestovali, napríklad ani v mastiach. Robili sme klasické pokusy ako sa robia s bežnými antibiotikami. Ale pri menej vážnych ochoreniach predpokladáme, že by určite stačilo použiť katelicidín, ktorý by iba nabudil imunitný systém. Ale či by úplne nahradil syntetické antibiotiká je skoro hovoriť.

Foto: z archívu Lucia Krahulcová a Andrej Szabó