Nová antikoncepcia zastavuje plodnosť spermií na jednu noc. Zatiaľ len myšiam

Ak bude fungovať aj u ľudí, čo vedci považujú za pravdepodobné, muži dostanú prevratnú možnosť.

Biela myš. Zdroj: iStockphoto.com

Ilustračné foto. Zdroj: iStockphoto.com

Vedecký portál Nature uverejnil článok vedeckého tímu, ktorí tvrdí, že našiel látku spôsobujúcu mužskú neplodnosť na krátky čas a bez vedľajších účinkov.

Farmaceutické spoločnosti sa o takýto „zázrak“ pokúšajú už dlho, avšak zatiaľ bezvýsledne. Väčšina antikoncepčných prostriedkov si vyžaduje mesiace nepretržitého podávania – vysvetľujú autori inovácie. Tá spočíva v podaní inhibítora (spomaľovača) enzýmu adenylcykláza, nevyhnutného pre dozrievanie aj pohyb spermií. Jednoducho povedané, našli látku, ktorá spermie paralyzuje.

Jej účinok si overili na myšiach, ktorým ju podali injekčne i ústne a v oboch prípadoch začala fungovať za zhruba pol hodiny.

Vedci dedukujú, že u človeka by mohla fungovať ešte lepšie, keďže ľudské spermie musia prekonať smerom do maternice zložitejšiu cestu. Pravdepodobne by uviazli už v pošve a tam by zahynuli vplyvom kyslého prostredia, ktoré vzniká pri kopulácii.

Pokusy na ľudských spermiách v skúmavke to potvrdzujú, takže ďalším krokom by mal byť pokus na ľudských dobrovoľníkoch. Vedci tvrdia, že vedľajších účinkov sa netreba obávať. Myší samci boli po podaní prídavku neplodní len jedinú noc.

Zdroje: ČT24, Nature