Novoobjavené regeneračné iniciačné bunky môžu zlepšiť hojenie rán

Českí vedci objavili bunky regenerujúce poškodené tkanivo. Objav môže pomôcť pri liečbe onkologických ochorení.

Hojenie zašitej rany. Zdroj: iStock.com/Petra Richli

Rana sa síce zacelí, ale zostane nám jazva. Regeneračné iniciačné bunky hoja tkanivo bez jaziev. Zdroj: iStock.com/Petra Richli

Rana sa môže zahojiť bez jaziev, ak sú prítomné regeneračné iniciačné bunky (RIC). Tento záver publikovali vedci z Biotechnologického ústavu Akadémie vied ČR a 1. lekárskej fakulty Univerzity Karlovej v centre BIOCEV v prestížnom medzinárodnom časopise Genome Biology. Objav môže v budúcnosti pomôcť pri liečbe onkologických ochorení.

Zázračná schopnosť regenerácie

Embryá sa hoja typicky bez jaziev. Dokonca dokážu regenerovať chýbajúce časti tela. Schopnosť hojiť sa bez toho, aby sa tvorili jazvy, majú aj ľudia, respektíve nenarodené deti. Niektoré korekčné operácie sa preto robia ešte v maternici, aby sa využila schopnosť hojenia. Pre prežitie a správny vývoj je pravdepodobne rozhodujúce rýchle uzatvorenie rany.

V neskoršom veku sa táto kompetencia stráca a nahrádza ju tvorba jaziev. Nájdenie príčiny, možnosť obnovy hojenia bez jaziev a schopnosť regenerácie stratených častí tela patria v súčasnosti medzi veľmi atraktívne oblasti moderného zdravotníctva.

Poranenie spúšťa tvorbu regeneračných buniek

Vhodným modelovým organizmom sú žubrienky v raných štádiách vývinu, pretože dokážu rýchlo a efektívne regenerovať amputovaný chvost. Počas vývoja schopnosť hojenia na niekoľko dní stratia, potom ju však opäť nadobudnú, čo je vynikajúci modelový systém na štúdium hojenia.

Pomocou pokročilých technológií vrátane profilovania jednotlivých buniek tím z Biotechnologického ústavu AV ČR a 1. lekárskej fakulty Univerzity Karlovej v centre BIOCEV objavil bunky, ktoré sa vytvárajú v reakcii na poranenie a následne migrujú na povrch rany. Tam potom organizujú ďalšie bunky, aby poškodené tkanivo regenerovali. Keď svoju úlohu splnia, miznú.

Regeneračné iniciačné bunky

Tím odborníkov ich nazval RIC – regeneračné iniciačné bunky. RIC sa objavujú len v tkanivách s regeneračnou schopnosťou. Ak sú fyzicky odstránené, táto schopnosť sa stratí a vznikne jazva.

„Teraz pokračujeme v charakterizácii RIC, aby sme mohli vyvinúť liečebné postupy, ktoré ich v poranených tkanivách aktivujú, navodia tak hojenie bez jaziev a umožnia regeneráciu tkanív, ktoré by za normálnych okolností jazvu vytvorili,“ uviedol hlavný autor publikácie Radek Šindelka z Laboratória génovej expresie Biotechnologického ústavu AV ČR.

To, ako dlho bude vývoj liečby trvať, je ťažké odhadnúť.

Odkaz na publikáciu: https://doi.org/10.1186/s13059-024-03396-3