Laboratórne vypestované ovocie je cestou v boji proti zmene klímy

Vedci na Novom Zélande sa pokúšajú vytvoriť čučoriedky, jablká, broskyne, nektárinky, hrozno i fejchoy.

Čučoriedkové bunky pestované v Petriho miske novozélandskými vedcami. Fotografia: Craig Robertson/Plant & Food Research

Čučoriedkové bunky pestované v Petriho miske novozélandskými vedcami. Zdroj: Craig Robertson/Plant & Food Research

Tvárou v tvár rastúcim obavám o potravinovú bezpečnosť v dôsledku klimatických zmien sa vedci na Novom Zélande pokúšajú vypestovať ovocné tkanivá v laboratóriách.

Zatiaľ čo výskum laboratórneho mäsa sa v posledných rokoch dostal na titulky, podobná práca na ovocí je menej bežná. Vedci z Plant & Food Research z mesta Christchurch na Južnom ostrove sa pokúšajú pestovať rastlinné bunky, o ktorých dúfajú, že jedného dňa budú chutiť, voňať a vyzerať ako skutočné ovocie. Úspešný program by mohol zabezpečiť potravinovú bezpečnosť krajiny.

Klíma mení poľnohospodárstvo

Klimatické zmeny sa stali nepopierateľnou realitou a vrhajú na našu planétu dlhý a zlovestný tieň. Kedysi stabilné počasie sa stalo nevyspytateľným. Čoraz častejšie sme svedkami ničivých búrok, dlhotrvajúcich súch a neutíchajúcich lesných požiarov. Nový Zéland, národ známy svojimi úchvatnými prírodnými krásami, nezostal ušetrený. Stúpajúca hladina morí ohrozuje jeho pobrežné komunity a meniace sa modely zrážok ohrozujú jeho úrodnú poľnohospodársku pôdu.

Novozélanďania sa rozhodli nepodľahnúť zúfalstvu a namiesto toho vsadili na inovácie. Predstavte si svet, kde už nie sú sady závislé od vrtošivého počasia.

Ovocie bez šupiek

Program Plant & Food Research vznikol pred 18 mesiacmi. Zameriava sa na bunky čučoriedok, jabĺk, čerešní, broskýň, nektáriniek, hrozna a tradičného novozélandského ovocia fejchoy. Výskumníci upozorňujú, že dospieť k produkcii nutrične hodnotného a chutného ovocia môže trvať roky a taktiež sa vôbec nemusí podariť.

Cieľom programu je pestovať ovocie bez častí, ktoré sa zvyčajne vyhadzujú, ako sú napríklad jadierka jablka alebo kôra pomaranča. Ak poskytneme spotrebiteľom iba čisté tkanivo (dužinu) z ovocia, znížime tým plytvanie potravinami.

Rôznofarebné ovocie a zelenina. Zdroj: iStockphoto.com

Rôznofarebné ovocie a pestrofarebná zelenina. Zdroj: iStockphoto.com

„Nechceme napodobniť kúsok ovocia, ktoré bolo vypestované tradičným spôsobom, ale skôr vytvoriť nové jedlo s rovnako príťažlivými vlastnosťami,“ uvádza doktor Ben Schon, vedúci programu Food by Design.

Táto technológia by bola vhodná na pestovanie ovocia v mestách, kde by znížila náklady a uhlíkové emisie vznikajúce pri preprave potravín do mestských centier. Bunkové potraviny sa snažia dosiahnuť rovnakú textúru, chuť a nutričnú hodnotu ako konvenčné varianty.

Okrem skúmania životaschopnosti ovocia z laboratória sa výskum zameriava aj na lepšie pochopenie správania ovocných buniek, čo by pomohlo i tradičným metódam pestovania.

Schon hovorí, že o kontrolované prostredie a bunkové systémy výroby potravín je vo svete veľký záujem. Viac ako 80 spoločností na celom svete chce komercializovať mäso a morské plody vypestované v laboratóriu. Potraviny vypestované v laboratóriu sa dajú vyrábať s výrazne menšou spotrebou vody a nižšími požiadavkami na pôdu.

Zdroj: The Guardian, VocalMediaEarth, PlantandFood