Ako pôsobia slnečné lúče na ľudské telo?

Marek Kajan

Sú nevyhnutné pre tvorbu vitamínu D, no môžu spôsobovať rakovinu či rýchlejšie starnutie pokožky.

Výhľad na more. Zdroj: iStockphoto.com

Ilustračný obrázok, Zdroj: iStockphoto.com

Slnečné lúče plnia významnú úlohu v mnohých procesoch na Zemi. Sú nevyhnutné napríklad pre fotosyntézu či tvorbu vitamínu D.

Z fyzikálneho hľadiska sú lúče slnka elektromagnetickým žiarením, ktoré môže mať rôzne vlnové dĺžky.

Žiarenie, ktoré dokážeme vidieť, takzvané viditeľné svetlo, má vlnovú dĺžku 400 až 700 nanometrov. Ostatné typy žiarení, t. j. infračervené (vlnová dĺžka 700 nanometrov až 1 milimeter) a ultrafialové (vlnová dĺžka 280 až 400 nanometrov), nedokážeme vidieť.

Viditeľné a infračervené žiarenie prenikajú hlbšie do kože, ale je menej pravdepodobné, že by ju poškodili.

Rôzne typy UV žiarení

Existuje viacero druhov UV žiarenia: ultrafialové žiarenie A (UVA), ultrafialové žiarenie B (UVB) a ultrafialové žiarenie C (UVC).

UVA má nižšiu energiu ako UVB, a preto je pre človeka aj menej nebezpečné.

Najmenej nás ohrozuje UVC žiarenie, teda ak sa neopaľujete vo vesmíre. Tento typ žiarenia totiž interaguje s ozónovou vrstvou a na Zem sa nedostane.

Čo sa v ľudskom tele deje počas opaľovania?

Vo vrchnej vrstve pokožky sa nachádzajú bunky produkujúce pigment melanín, ktorý pokožku ochraňuje pred UV žiarením.

Pri opaľovaní vystavujeme telo veľkému množstvu UV žiarenia, a preto sa bráni tak, že zvýši tvorbu melanínu, kvôli čomu pokožka stmavne.

Opálenie následne bledne, keď sa tieto bunky dostávajú na povrch a šúpu sa.

Opaľovanie a rakovina

UV žiarenie (hlavne UVB) dokáže preniknúť do bunky a spôsobiť zmeny v genetickej informácii (DNA), konkrétne dokáže prepojiť bázy, ktoré by za normálnych okolností nemali byť spojené.

Bunka potom nedokáže DNA prečítať a môže sa stať, že stratí schopnosť kontrolovať svoju smrť, začne sa nekontrolovane deliť. Narušenie všetkých týchto procesov vyústi do rakoviny.

Rovnako ako väčšinu rakovín pľúc spôsobuje fajčenie, tak väčšina rakovín kože vzniká v dôsledku UV žiarenia. Čím viac sme vystavení UV žiareniu, tým väčšie riziko pre nás predstavuje.

Podľa Medzinárodnej agentúry pre výskum rakoviny (IARC agentúra) môže UV žiarenie potlačiť imunitný systém.

Nielenže teda UV žiarenie podporuje vznik rakoviny, ale aj oslabuje telo tak, že proti jej vzniku a napredovaniu nedokáže bojovať.

Žena natierajúca sa opaľovacím krémom pri mori. Zdroj: iStockphoto.com

UV žiarenie a starnutie

V pokožke máme bunky fibroblasty, ktoré produkujú kolagén a elastín. Tieto dve molekuly zabezpečujú jej pevnosť a elasticitu. Počas starnutia fibroblasty odumierajú a tvoria menej kolagénu a elastínu.

UV žiarenie dokáže poškodiť už existujúci kolagén i elastín a tie následne nedokážu vykonávať svoju funkciu. Dochádza k starnutiu pokožky.

Efekt UV žiarenia na starnutie pozorujeme u ľudí, ktorí sú často vystavení slnku, napr. vodiči z povolania.

Vraví sa, že UV neprechádza cez sklo, a preto sa netreba natierať, ak ste napríklad v aute. Nie je to však úplne pravda. Sklo blokuje UVB, no nie UVA žiarenie. Aj keď má UVA nižšiu energiu, stále dokáže spôsobiť napríklad starnutie pleti a tvorbu vrások.

Na trhu je veľké množstvo krémov, ktoré zabraňujú starnutiu pokožky. V skutočnosti je však najlepším takýmto krémom opaľovací krém, ktorý nás chráni pred nepriaznivým vplyvom UV žiarenia.

Zaujímavé fakty o UV žiarení

UV žiarenie je len malá časť elektromagnetického žiarenia. Z tejto malej časti až 95 percent tvorí UVA a 5 percent UVB žiarenie.

Najviac ho dopadá v lete, pretože ročné obdobia spôsobujú sklon Zeme a v lete sme k Slnku bližšie.

A úplne najviac v lete medzi 10.00 až 16.00.

UV žiarenie prechádza aj cez oblaky.

UV žiarenie sa dokáže odraziť od vody, snehu, piesku i chodníka.

Pri popáleninách od slnka dochádza k vážnemu poškodeniu buniek až k ich usmrteniu. Ľudia, ktorí majú menej melanínu, sú preto náchylnejší na spálenie.