Prenos dát rýchlosťou 1,84 petabitu za sekundu je začiatkom novej reality

Vedci prekonali rýchlosť globálneho internetu dvojnásobne. Naznačujú, že ich riešenie by mohlo rekord prekonať ešte viac ako 54-násobne.

Laserové lúče. Zdroj: MLCA

Jeden petabit (Pbit) je milión gigabitov, pričom domáci internet prenáša dáta rýchlosťou 1 – 10 gigabitov (Gbit) za sekundu. New Atlas, portál zameraný na telekomunikácie, pre lepšie pochopenie rekordu uvádza, že prenos dát tempom 1,84 petabitu za sekundu je takmer dvojnásobok rýchlosti globálneho internetu. Zároveň je to 20-násobok rýchlosti, ktorú bude po najbližšej aktualizácii dosahovať najrýchlejšia počítačová sieť na svete ESnet6 (Energy Sciences Network), ktorú používa napríklad aj NASA.

O nový rekord sa postaral tím odborníkov z Dánskej technickej univerzity (DTU) a švédskej Chalmersovej technologickej univerzity pod vedením Leifa Katsuoa Oxenløwea.

V článku uverejnenom vo vedeckom magazíne Nature Photonics tím prezrádza, že rekord dosiahli pomocou jediného čipu a jediného infračerveného lasera. Dáta boli kódované v 223 vlnových kanáloch, ktoré produkoval optický frekvenčný hrebeň, pričom ich prenášali po 7,9 kilometra dlhom optickom vlákne. Frekvenčný hrebeň je špeciálny typ svetelného zdroja. Dá sa použiť tiež ako integrovaný vysielač alebo prijímač viacerých frekvencií, pričom je schopný kódovať informácie v mikrovlnných signáloch, ktoré produkuje.

Vo svojom texte vedci uvádzajú i teoretickú analýzu, ktorá naznačuje, že ich riešenie by mohlo podľa predbežných výpočtov dosiahnuť rýchlosť až 100 Pbit/s (čo je 54-násobok ich aktuálneho rekordu), keďže je škálovateľné. Ich zistenia by mohli znamenať posun v dizajne budúcich komunikačných systémov zameraných na efektívnejšie vysielače a prijímače.

Zdroje: Nature Photonics, New Atlas