Preskočiť na obsah Preskočiť na pätu (NCP VaT)
VEDA NA DOSAH – váš zdroj informácií o slovenskej vede

Čo by ste povedali na drony, ktoré sa nabíjajú na elektrickom vedení?

VEDA NA DOSAH

Vďaka novému vývoju by lietajúci pomocníci nemuseli pre dobíjanie batérie pristávať.

Dron napojený na elektrické vedenie. Zdroj: Univerzita v Južnom Dánsku

Dron napojený na elektrické vedenie. Zdroj: Univerzita v južnom Dánsku

Predstavte si budúcnosť, v ktorej si budú môcť drony dočerpať energiu viac-menej všade, napríklad na elektrických vedeniach, kedykoľvek je to potrebné. Vďaka bezodnému spôsobu nabíjania nebudú musieť pristávať. Tento futuristický obraz bude možno skutočnosťou vďaka experimentálnemu dronu, ktorý vytvorili výskumníci z Univerzity v južnom Dánsku (USD).

Drony napredujú

Technológia dronov každým dňom vylepšuje svoje možnosti. Napriek tomu stále zostáva ich boľavým miestom batéria. Lietanie si vyžaduje veľa energie a tú je nutné niekde vziať. Kde by ju potenciálne mohli nájsť a využiť v prírode? Na túto otázku možno našli odpoveď dánski vedci.

Stručne povedané, ide o experimentálnu kvadrikoptéru, ktorá čerpá energiu z drôtov elektrického vedenia. Takýto systém ponúka ohromujúce možnosti využitia. Drony poháňané elektrickým vedením by mohli v zásade robiť čokoľvek.

Tím z USD predstaví podrobnosti o svojom výskume na medzinárodnej konferencii IEEE o robotike a automatizácii v máji tohto roka.

Prichytí sa a vysaje energiu

Viet Duong Hoang z Univerzity v južnom Dánsku a kolegovia začali vývoj s komerčným rámom dronu Tarot 650 Sport z uhlíkových vlákien. Potom pridali elektrický pohonný systém kvadrokoptéry (4 rotory), lítium-polymérovú batériu s kapacitou 7 000 miliampérhodín (mAh) a elektronické komponenty, ako sú mikropočítač Raspberry Pi 4 B, modul autopilota Pixhawk V6X, milimetrový radar a RGB videokamera.

Práca tímu stavia na predchádzajúcom výskume technológie dronov pre operácie a kontrolu elektrického vedenia. Spája v sebe rôzne systémy vrátane snímania a nájdenia elektrického vedenia, autonómie, navigácie, získavania energie a znižovania elektromagnetického rušenia.

Kľúčovým prvkom dronu je uchopovač – pasívny systém s dvoma ramenami, ktorým sa dron prichytí na elektrické vedenie a poriadne sa zaistí. Keď dronu dôjde batéria, využitím kamery a radaru jednoducho vyhľadá najbližšie elektrické vedenie.

Dron k nemu priletí zospodu a pevne sa prichytí. Po pripojení udržuje magnetický riadiaci obvod stabilné uchytenie na elektrickom vedení, zatiaľ čo indukčná nabíjačka dobíja batériu. Len čo si dron nabije batériu, zase sa odpojí a odletí.

V priebehu testovania na Letisku Hansa Christiana Andersena pri meste Odense vedci zistili, že prototyp dronu dokázal letieť dve hodiny a tridsať minút, päťkrát si dobiť batériu a zároveň sledovať okolie. Výskumníci plánujú vyrobiť udržateľnejšiu verziu technológie, ktorú chcú testovať v extrémnych a nepriaznivých poveternostných podmienkach.

Vďaka vylepšeniam môžu drony využívajúce tento druh technológie spôsobiť revolúciu v poľnohospodárstve, hodnotení infraštruktúry a v krízových situáciách.

Zdroj: New Atlas, Interesting engineering

(JM)

 

CENTRUM VEDECKO-TECHNICKÝCH INFORMÁCIÍ SR Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky