Vesmírny ďalekohľad Jamesa Webba odhalil jedinečnú farebnú hru vnútri najsledovanejšej supernovy

Vďaka infračervenému svetlu odhalili vo zvyškoch hviezdy Cassiopeia A nevídané detaily, ktoré budú odborníci študovať najbližšie roky.

Cassiopeia A (Cas A) je pozostatok supernovy vzdialený približne 11 000 svetelných rokov od Zeme v konštelácii Cassiopeia. Snímka používa dáta z Webbovho zariadenia MIRI a odhaľuje tak Cas A v novom svetle. Zdroj: NASA, ESA, CSA, D. Milisavljevic (Purdue), T. Temim (Princeton), I. De Looze (Ghent University). Spracovanie snímky: J. DePasquale (STScI).

Zdroj: NASA, ESA, CSA, D. Milisavljevic (Purdue), T. Temim (Princeton), I. De Looze (Ghent University). Spracovanie obrazu: J. DePasquale (STScI).

Vesmírny ďalekohľad Jamesa Webba spozoroval farebné, predtým nikdy nevidené detaily v jednom z najlepšie pozorovateľných zvyškov explodovanej hviezdy.

Žiarivý plyn a prach je pravdepodobne všetko, čo ostalo zo supernovy Cassiopeia A, ktorá vybuchla a jej svetlo sa po prvý raz dostalo k Zemi pred 340 rokmi. Je to najmladší známy zvyšok supernovy v našej Galaxii, a preto nebeský objekt študovali mnohé pozemné a vesmírne ďalekohľady.

Ďalekohľad nás stále má čím uchvátiť

Vesmírny ďalekohľad Jamesa Webba, ktorý je v prevádzke od júla 2022, poskytol svetu za taký krátky čas ohromujúce snímky vesmíru. Vďaka nemu sa môžeme kochať neuveriteľne masívnymi galaxiami a exoplanétami, ale aj čerstvými pohľadmi na nebeské telesá, ktoré síce už dlho pozorujeme, ale stále nás prekvapujú.

Najnovšia fotografia pozostatku supernovy podľa astronómov stačí na niekoľko ďalších rokov bližšieho skúmania. Cassiopeia A sa nachádza vo vzdialenosti 11 000 svetelných rokov v súhvezdí Kasiopeja. To, čo po nej ostalo, poskytne vedcom bližší pohľad na hviezdne explózie.

Astronómovia natočili Vesmírny ďalekohľad Jamesa Webba a jeho prístroje ku Cas A, aby zistili, či infračervené schopnosti observatória dokážu zachytiť niečo, čo iné ďalekohľady prehliadli. Infračervené svetlo je pre ľudské oko neviditeľné, preto snímku preložili do viditeľného spektra. Tá vzápätí všetkých ohromila.

Farebný obrazec

Vedci pred sebou uvideli obraz, ktorý hýril všetkými farbami. Červené a oranžové svetlo na vonkajšej strane je pravdepodobne teplý prach, kde sa materiál vyvrhnutý z hviezdy pred jej výbuchom zráža s okolitým plynom a prachom. Ďalej je na zábere vidieť jasné ružové svetlo spolu s prvkami, ktoré pripomínajú zhluky a uzly. Tento materiál pochádza z explodovanej hviezdy a obsahuje žiariace ťažké prvky ako argón, neón a kyslík.

Jedným z najpozoruhodnejších detailov je zeleno-hnedá jasná slučka napravo od stredu supernovy, ktorá výskumníkov veľmi zaujala. „Nazvali sme ju Zelená príšera na počesť štadióna Fenway Park v Bostone. Ak sa pozriete pozorne, všimnete si, že je posiata niečím, čo vyzerá ako minibubliny,“ povedal Danny Milisavljevic z Purdue University, hlavný výskumník programu, ktorý zachytil tieto pozorovania. „Tvar a zložitosť objektu sú neočakávané a náročné na pochopenie.“

„Cas A pre nás predstavuje najlepšiu príležitosť pozrieť sa na pole trosiek explodovanej hviezdy a vykonať akúsi pitvu hviezd, aby sme pochopili, o aký typ hviezdy išlo a ako explodovala,“ povedal Milisavljevic.

Tím sa stále snaží pochopiť, čo všetko sa skrýva za rôznymi farbami. Štúdium Cas A vedcom pomôže pochopiť kozmický prach, stavebný kameň hviezd a planét, aj spôsob, ako explodované hviezdy uvoľňujú prvky, vďaka ktorým je možný život.

Zdroj: CNN, NewAtlas