Vesmírna sonda, na ktorej pracovali aj Slováci, preletí v blízkosti planéty Merkúr

V sobotu 2. októbra 2021 o 1.34 hod. sa sonda ESA-BepiColombo priblíži k Merkúru a preletí okolo neho vo vzdialenosti 200 kilometrov.

Planetárna iónová kamera SERENA-PICAM (Zdroj: ESA, IWF, ÚEF)

Sonda ESA-BepiColombo je na ceste k Merkúru tri roky a toto bude jej prvý prelet zo série šiestich naplánovaných blízkych preletov. Následne sa v decembri 2025 zachytí na orbite Merkúra a zameria sa na štúdium samotnej planéty.

K vývoju a konštrukcii vedeckého prístrojového príslušenstva sondy prispela aj Slovenská akadémia vied (SAV) a slovenské technologické firmy.

Košický Ústav experimentálnej fyziky SAV prispel ku konštrukcii komplexnej časticovej aparatúry SERENA (Search for Exospheric Refilling and Emitted Natural Abundances) a jej takzvanej iónovej kamery PICAM (Planetary Ion CAMera), ktorá je súčasťou vedeckého nákladu sondy.

Náš podiel na sonde ESA-BepiColombo

„PICAM je hmotnostný spektrometer, ktorý bude analyzovať atómy uvoľňované, ionizované a unikajúce do kozmu z povrchu Merkúra. Deje sa to pod vplyvom intenzívneho slnečného žiarenia, ktorému je planéta vystavená. Analýza týchto unikajúcich atómov prinesie cenné poznatky o povrchovom zložení planéty,“ vysvetľuje jeden z konštruktérov spektrometra Ján Baláž z Ústavu experimentálnej fyziky SAV v Košiciach.

Na príprave misie sa podieľal v spolupráci s írskymi a rakúskymi vedeckými inštitúciami, pričom dôležité mechanické časti kamery PICAM vyrobila slovenská technologická firma Q-Products. Počas sobotňajšieho preletu budú aktivované prakticky všetky vedecké prístroje vrátane komplexu SERENA.

Ján Baláž v Laboratóriu kozmických technológií na Ústave experimentálnej fyziky SAV v Košiciach. Foto: Katarína Gáliková

Ján Baláž v Laboratóriu kozmických technológií v Ústave experimentálnej fyziky SAV v Košiciach. Foto: Katarína Gáliková

Veľkou technologickou výzvou misie je spoľahlivá práca vedeckých aparatúr v teplotne a radiačne nehostinnom prostredí, keďže pri Merkúre je slnečné žiarenie až desaťkrát intenzívnejšie ako na Zemi.

Sonda BepiColombo vyštartovala k Merkúru v októbri 2018. Je pomenovaná na počesť talianskeho astronóma Giuseppe ‚Bepi’Colomba a jej cieľom je významne rozšíriť poznatky o formovaní slnečnej sústavy a vývoji planét v blízkosti materskej hviezdy.

Zdroj: Tlačová správa SAV