V nedeľu pristane na Zemi v návratovej kapsule vzorka z asteroidu Bennu

Sonda OSIRIS-REx bude krátko po jej vypustení pokračovať pod novým názvom OSIRIS-APEX k ďalšiemu cieľu – asteroidu Apophis.

Tréningový model návratovej kapsuly vzorky OSIRIS-REx počas testu pádu 30. augusta 2023 na testovacej a výcvikovej strelnici ministerstva obrany v Utahu. Zdroj: NASA/Keegan Barber

V nedeľu 24. septembra by mala na Zemi pristáť vzorka z asteroidu Bennu, ktorú v októbri 2020 odobrala z jeho povrchu sonda NASA OSIRIS-REx.

NASA opisuje spôsob pristávania vzorky na svojom blogu.

Sonda odštartovala v septembri 2016, pri asteroide sa nachádzala od decembra 2018, vzorku odobrala v októbri 2020 a od asteroidu odletela v máji 2021.

Vzorka síce zo sondy jemne uniká, NASA sa však podarilo odobrať až 250 gramov miesto plánovaných 60, takže materiálu by mali mať výskumníci stále dostatok. Zároveň pôjde o prvý materiál, ktorý NASA prinesie z asteroidu, a o najväčšiu vzorku prinesenú z hlbokého vesmíru.

Doprava vzorky na Zem

Kozmická loď OSIRIS-REx so vzorkou podľa informácií z blogu NASA na Zemi nepristane. Keď sa bude nachádzať vo vzdialenosti 102-tisíc km od povrchu Zeme, uvoľní návratovú kapsulu bez motorov a 20 minút nato bude pod novým názvom OSIRIS-APEX (teda OSIRIS-Apophis Explorer) pokračovať v ceste k svojmu ďalšiemu cieľu – asteroidu Apophis.

<yoastmark class=

Kapsula bude putovať k atmosfére Zeme, do ktorej vstúpi po štyroch hodinách v nedeľu 24. septembra o 16.42 nášho času rýchlosťou 44,5-tisíc km/h. Pád kapsuly na zemský povrch môžete v nedeľu sledovať tiež online na stránke NASA Live.

Kapsulu aj s jej obsahom má chrániť tepelný štít a na Zem ju dopravia špeciálne padáky. Prvý menší padák sa otvorí dve minúty po jej vstupe do atmosféry a o šesť minút neskôr vo výške 1,6 km nad povrchom sa otvorí hlavný padák, ktorý kapsulu spomalí na pristávaciu rýchlosť 18 km/h.

Dopadne v americkom Utahu

Dopadnúť by napokon mala v americkom Utahu, cieľová oblasť má 58 km x 14 km. Celé pristávanie od vstupu do atmosféry bude trvať okolo 13 minút.

Približne 20 minút pred pristátím kapsuly nastúpi tím v teréne do štyroch vrtuľníkov a vydá sa do púšte. Kým bude kapsula pre optické prístroje neviditeľná, budú jej pohyb sledovať tepelnými prístrojmi, schopnými detegovať infračervené žiarenie. Cieľom tímu ju bude čo najskôr vyzdvihnúť, aby sa predišlo kontaminácii pozemským materiálom.

Keď ju nájdu, zabalia ju na cestu a prevezú do čistej miestnosti v neďalekej vojenskej oblasti. Tam ju oslobodia od padákov a pripravia na cestu lietadlom do Johnsonovho vesmírneho strediska NASA v Houstone, kde o nej urobia prvý záznam. Následne bude distribuovaná na výskum vedcom po celom svete.

Zdroje: NASA, blog NASA