V auguste môžeme na nočnej oblohe pozorovať Saturn, planétu s ušami

Do opozície so Slnkom sa dostane v nedeľu 27. augusta 2023, no dobre viditeľný bude po celý mesiac.

Saturn bude 27. augusta 2023 o 10:20 SELČ v opozícii so Slnkom a viditeľná po celú noc. Zdroj: iStockphoto.com

Saturn bude 27. augusta 2023 o 10.20 hod. v opozícii so Slnkom. Planéta bude viditeľná po celú noc. Zdroj: iStockphoto.com

Najkrajší úsek Mliečnej cesty, dobre viditeľný na letnej nočnej oblohe, doplní v auguste nízko nad južným obzorom v súhvezdí Vodnár planéta Saturn. Do presnej opozície so Slnkom sa planéta dostane v nedeľu 27. augusta 2023 o 10.20 hod. SELČ, no uzrieť ju na nočnej oblohe budeme môcť už predtým a viditeľná bude do konca októbra.

Jej pozorovanie určite poteší každého majiteľa hvezdárskeho ďalekohľadu či návštevníka najbližšej hvezdárne. Prstence Saturna sú také rozsiahle, že ich vo väčšom binokulári na pevnom statíve môžeme vidieť ako svetlý krúžok obopínajúci kotúčik planéty, pričom nás od Saturna delí viac ako miliarda kilometrov.

Prstence Saturna spozoroval Galileo Galilei svojím ďalekohľadom na počiatku 17. storočia, a preto Saturn nazval planétou s ušami.

Pozorovanie sa oplatí najmä počas novu

Pozorovať Mliečnu cestu sa oplatí najmä od júna do septembra vždy, keď je Mesiac vo fáze novu. Úsek Mliečnej cesty je počas letných mesiacov dobre viditeľný po celú noc – v júni vrcholí v polovici noci, v septembri sa objaví nad našimi hlavami už krátko po zotmení.

Ak sa budete nachádzať ďalej od miest, v oblastiach s nízkym svetelným znečistením – vo Veľkej Fatre, v Poloninách, Manětíne, Jizerských horách či Beskydách –, uvidíte striebristý pás hviezd s bohatými štruktúrami až k južnému obzoru, kde sa v súhvezdí Škorpión Mliečna cesta rozširuje. Tým smerom môžete nazrieť do centra našej Galaxie.

Zdroj: Slezská univerzita