Nočnú oblohu opäť rozžiaria meteorické roje

V nasledujúcich dňoch môžete pozorovať Lyridy aj Eta Akvaridy.

Astronóm s teleskopom pozorujúci hviezdnu oblohu. Zdroj: iStockphoto.com

Ilustračný obrázok, Zdroj: iStockphoto.com

Roj Lyridy

Vo štvrtok 22. apríla dosiahne maximum svojej aktivity meteorický roj Lyríd, ktorý súvisí s periodickou kométou P/Thatcher. Jej obežná doba je 415 rokov.

Prvý záznam o pozorovaní meteorického dažďa Lyríd pochádza už z roku 687 pred naším letopočtom.

„Tento úkaz trvá menej ako týždeň, z toho vyplýva, že šírka prúdu je malá. Centrálne vlákno má len 200 000 km,“ vysvetlil Ján Svoreň z Astronomického ústavu SAV.

Meteorický roj Lyríd bude činný do 25. apríla. Počas maxima aktivity bude mesiac 2 dni po prvej štvrti. Vzhľadom na výšku radiantu nad obzorom budú lepšie podmienky na pozorovanie vždy v druhej polovici noci.

Roj Eta Akvaríd

Okrem Lyridov môžeme od dnešného dňa do 12. mája pozorovať aj meteorický roj Eta Akvaríd, ktorý súvisí s periodickou Halleyovou kométou.

Prvé záznamy v čínskych, kórejských a japonských kronikách o ich pozorovaní sú z roku 401 nášho letopočtu. V tom čase prechádzala dráha Halleyovej kométy oveľa bližšie popri dráhe Zeme ako dnes.

Eta Akvaridy patria k deviatim hlavným meteorickým rojom. Sú rýchle, ich geocentrická rýchlosť je 64 kilometrov za sekundu.

„Je to spôsobené tým, že Halleyova kométa, a, samozrejme, aj meteory z nej uniknuté, obiehajú okolo Slnka po dráhe v opačnom smere ako obieha okolo Slnka naša Zem,“ objasnil astronóm.

Šírka prúdu meteoroidov dosahuje 56 miliónov kilometrov a v maxime aktivity frekvencie budeme môcť na severnej pologuli pozorovať najviac do 10 meteorov za hodinu.

Radiant Eta Akvaridov leží v blízkosti hviezdy Eta v súhvezdí Vodnára.

Astronómovia hovoria, že podmienky na pozorovanie meteorických rojov v roku 2021 sú priaznivé.

Svit mesiaca bude rušiť len minimálne, keďže v deň maxima 6. mája bude mesiac tri dni po poslednej štvrti.

Najviac meteorov môžete vidieť na rannej oblohe pred východom slnka.

Zdroj: Tlačová správa SAV