NASA vypustila prvú raketu z austrálskeho komerčného kozmodrómu

Vo vesmíre zotrvala len krátkych 15 minút, potom 13 metrov dlhý projektil dopadol späť na Zem.

V Austrálii vypustili prvú suborbitálnu výskumnú raketu. Zdroj: iStockphoto.com

Ako informovala BBC, z kozmodrómu ležiaceho na severe Austrálie neďaleko banského mestečka Nhulunbuy odštartovala v pondelok skoro ráno miestneho času prvá suborbitálna výskumná raketa.

Škvrna červenej špiny a prachu v ďalekej Austrálii sa zapísala do histórie ako prvý štart rakety NASA z iného než komerčného kozmodrómu USA. Ide tiež o vôbec prvý štart rakety v Austrálii za viac ako 25 rokov.

Raketa, ktorej štart pozorovali z odľahlých miest viacerí diváci, sa stratila z dohľadu za krátkych desať sekúnd. „Zmizla mihnutím oka, no aj tak mi to pripomínalo spomalený záber, celá oblasť okolo rakety sa rozsvietila,“ povedala spoluriaditeľka Yirrkalskej komunitnej školy Merrkiyawuy Ganambarr-Stubbs pre austrálsku televíznu stanicu Australian Broadcasting Corporation (ABC). „Išla hore a vydávala zvuk, ktorý pripomínal len dunivý výbuch, nedá sa to porovnať s ničím, čo som kedy počula. Triasla som sa od úžasu,“ dodala.

Sondážna raketa zotrvala vo vesmíre len krátkych 15 minút, potom 13 metrov dlhý projektil dopadol späť na Zem.

Údaje zhromaždené röntgenovou kamerou misie pomôžu objasniť tajomstvá Alpha Centauri A a B, dvojhviezdneho systému najbližšie k Zemi, ktorý sa nachádza 4,3 svetelných rokov od nás.

Tretia misia sa zameria na výskum röntgenových lúčov vychádzajúcich z medzihviezdneho priestoru. „Komerčný kozmodróm v Austrálii otvára nový prístup k nočnej oblohe južnej pologule a rozširuje možnosti pre budúce vedecké misie,“ skonštatoval Thomas Zurbuchen z riaditeľstva pre vedecké misie NASA.

Riaditeľka oddelenia heliofyziky NASA Nicky Foxová zároveň uviedla, že tieto výskumné rakety budú skúmať i to, „ako môže svetlo hviezdy okrem iného ovplyvniť obývateľnosť planéty“.

Ďalšie dva štarty sú podľa Zurbuchena naplánované na 4. a 12. júla. Potvrdil to aj prevádzkovateľ kozmodrómu – austrálska spoločnosť Equatorial Launch Australia (ELA).

Zdroje: BBC, SME