Na obežnej dráhe Zeme je už druhý slovenský satelit

Nanosatelit váži približne jeden kilogram a na obežnú dráhu sa dostal 22. marca po úspešnom štarte nosnej rakety Sojuz-2.1.

Satelity na obežnej dráhe okolo Zeme. Zdroj: iStockphoto.com

Ilustračný obrázok, Zdroj: iStockphoto.com

Rozmery satelitu sú 100 x 100 x 113,5 mm a váži 1195 g. Okolo Zeme bude obiehať vo vzdialenosti od 537 km do 561 km od Zeme.

Okrem rádioamatérskych aktivít bude získavať aj vedecké informácie o vzniku gamazábleskov, ktoré sa zjavujú náhodne. Vedci dodnes nevedia, prečo, kedy a ani kde sa tieto prudké záblesky gamažiarenia objavia. Môžu trvať tisíciny sekundy alebo 1,5 hodiny.

Ak sa vedecký experiment vydarí, pôjde o jedinečný projekt. Výskum elektromagnetického žiarenia zdrojov gravitačných vĺn totiž doteraz dokázal zachytiť iba veľké a nákladné družice.

Na obežnú dráhu Zeme sa dostal 22. marca o 7. hodine, 7. minúte a 12 sekunde stredoeurópskeho času po úspešnom štarte na palube nosnej rakety Sojuz-2.1a spoločnosti GK Launch Services z kozmodrómu v Bajkonure.

Unikátny vedecký satelit vznikol vďaka Leteckej fakulte Technickej univerzity v Košiciach v spolupráci s Konkoly observatóriom v Budapešti, zahraničnými partnermi z Maďarska, Japonska, Českej republiky a taktiež so slovenskými spoločnosťami Spacemanic a Needronix.

Zdroj: Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR