Láska nebeská: Ako oslavuje Valentína nočná obloha

Justína Mertušová

Romantická hmlovina Srdce je zložená z dvoch krídel pripomínajúcich tvar srdca. Zachytil ju aj slovenský astrofotograf.

Srdce v celej svojej kráse, zdroj: Ján Gajdoš

Srdce v celej svojej kráse. Zdroj: Ján Gajdoš

Nočná obloha inšpiruje romantikou už tisíce rokov prostredníctvom svojich hviezdnych vyobrazení kultúru a umenie. Existuje nespočetné množstvo piesní a básní o prechádzkach zaľúbených pod nočnou oblohou za svitu mesiaca. Valentín je ideálny čas na večeru pri sviečkach, bonboniéru a ak je obloha jasná, aj na pozorovanie hviezd.

Skúsenému slovenskému astrofotografovi Jánovi Gajdošovi sa podarilo na nočnej oblohe zachytiť v decembri minulého roka nádherný, priam romantický záber. Ide o hmlovinu Srdce, tiež známu ako Bežiaci pes.

Hmlovina Srdce. Zdroj: Galactic Hunter

Láskyplná hmlovina

Hmlovina Srdce, označovaná oficiálne i ako IC 1805, je veľkolepý astronomický objekt, ktorý fascinuje pozorovateľov oblohy už celé generácie. Táto emisná hmlovina, ktorá sa nachádza v súhvezdí Kasiopeja, žiari jasne červenou farbou v dôsledku ionizovaného vodíkového plynu, ktorý sa zahrieva na vysoké teploty.

Hmlovina má tvar srdca a je súčasťou väčšej komplexnej štruktúry, nazývanej W4, ktorá zahŕňa aj ďalšie hmloviny a hviezdy. Nachádza sa približne 7 500 svetelných rokov od Zeme. Objavil ju astronóm William Herschel v roku 1787. Herschel bol astronóm nemeckého pôvodu, ktorý urobil množstvo dôležitých objavov v oblasti astronómie vrátane objavu Urána.

Jej horná časť pripomína hlavu psa s otvorenou papuľou, preto sa označuje najmä v anglicky hovoriacich krajinách aj ako Bežiaci pes.

Domovom mnohých hviezd

Hmlovina Srdce je tiež domovom mnohých mladých hviezd, ktoré sú stále v procese formovania. Tieto hviezdy sa nachádzajú v hustých oblakoch plynu a prachu, ktoré vyzerajú ako tmavé pruhy. Intenzívne žiarenie týchto hviezd spôsobuje, že okolitý plyn žiari.

Hviezdy patria do otvoreného hviezdneho zoskupenia s názvom Melotte 15, ktoré má priemer asi 1,5 svetelného roka. Niektoré z nich sú také jasné a horúce, že svojím silným vetrom a žiarením ovplyvňujú tvar a farbu hmloviny. Hmotnosť jednej z nich sa dokonca odhaduje na 50-násobok hmotnosti Slnka.

Kasiopeja (súhvezdie). Zdroj: iStockphoto.com

Mytologický valentínsky pár

Medzi 88 oficiálnymi súhvezdiami sa na oblohe nachádza aj jeden manželský pár – kráľ Cefeus a kráľovná Kasiopeja. Skupina súhvezdí znázorňuje tento staroveký mytologický pár navždy a nekonečne spolu.

Podľa povesti bol Cefeus etiópsky kráľ, jeho manželkou bola krásna Kasiopeja, veľmi pyšná na svoju krásu a krásu svojej dcéry Andromedy. Vychvaľovala sa, že je dokonca nádhernejšia ako morské nymfy Néreidy, čím rozhnevala boha Poseidóna, ktorý poslal morskú príšeru menom Cetus, aby drancovala etiópske pobrežie. Ich dcéru Andromedu oslobodil z jej pazúrov pomocou diamantového meča až hrdina Perzeus.

Kráľovná Kasiopeja zostala na oblohe pripútaná k svojmu trónu a polovicu obehu okolo Polárky trávi hlavou dole, čím chceli Néreidy dosiahnuť, aby sa naučila skromnosti a zbavila sa pýchy a chvály. Iný výklad sa týka znázornenia horizontu ako vody. Uvádza sa, že sa v nej už nikdy nemôže okúpať, pretože nedosiahne horizont.

Kasiopeja je jedno z najjasnejších súhvezdí a na oblohe ju veľmi ľahko rozpoznáme. Jej päť najjasnejších hviezd tvorí v závislosti od orientácie na oblohe veľké písmeno M alebo W. Cefeus nebol v tejto povesti príliš dôležitý a údajne aj preto nie je súhvezdie veľmi nápadné.

Zdroj: iMeteo, Astronom, Tri-countryindependent, CNET