Japonci pošlú budúci rok na obežnú dráhu družicu z magnólie

Základnú odolnosť materiálu už otestovali, teraz dokončujú prípravy testovacej jednotky LignoSat.

Ilustrácia dreveného štvorcového satelitu. Zdroj: Kjótska univerzita

Japonci stavili pri vesmírnom výskume na drevo. Spoločná misia NASA a japonskej vesmírnej agentúry JAXA plánuje budúci rok vyslať na obežnú dráhu prvú drevenú družicu. Následne budú aspoň pol roka overovať, či je možné do stavby vesmírnych plavidiel zapojiť obnoviteľné zdroje.

Vo vákuu nezhorí ani nezhnije, no pri poslednom prelete atmosférou z nej nezostane prakticky nič – v tom vidia japonskí výskumníci hlavnú prednosť využitia dreva pri stavbe družíc vysielaných na obežnú dráhu Zeme. Základnú odolnosť zvoleného materiálu už otestovali, teraz dokončujú prípravy prvej testovacej drevenej družice, ktorú nazvali príznačne LignoSat.

Neporiadok na obežnej dráhe Zeme

Na obežnej dráhe Zeme sa v súčasnosti pohybuje okolo 8400 ton vesmírnych objektov vrátane kozmického odpadu, ako sú dosluhujúce satelity alebo zvyšky stupňov rakiet.

Nablýskané kovy, z ktorých sú vyrobené, ako ľahký titán alebo hliník, pritom podľa informácií portálu LiveScience zvyšujú jas nočnej oblohy nad veľkými časťami našej planéty až o 10 percent, a podieľajú sa tak na svetelnom znečistení, ktoré sťažuje pozorovanie vzdialených vesmírnych objektov.

Japonských výskumníkov motivovalo práve to. Ich snahou je obmedziť rastúce množstvo vesmírneho odpadu na obežnej dráhe. A drevo by mohlo podľa nich v tomto ohľade fungovať veľmi dobre.

Satelit vystavia obrovským teplotným rozdielom

Experimenty potvrdili, že v teplotách od mínus 150 do plus 150 stupňov Celzia nenastáva významnejšia redukcia sily. Satelit obiehajúci okolo Zeme je však vystavený týmto obrovským teplotným rozdielom každých 90 minút. „Ešte nevieme, ako znesie intenzívne opakované cykly teplotných rozdielov. Musíme to vyskúšať,“ povedal pre CNN Koji Murata, šéf tímu z Kjótskej univerzity, ktorá družicu pripravuje.

Čerešňa, breza i magnólia

Muratov tím poslal na Medzinárodnú vesmírnu stanicu vzorky japonskej čerešne, východoázijskej brezy a v Japonsku rozšírenej magnólie a na všetky tri nechal desať mesiacov pôsobiť vplyvy kozmického prostredia.

„Napriek tomu, že extrémne kozmické prostredie zahŕňa významné teplotné zmeny a vystavenie silným kozmickým lúčom a nebezpečným slnečným časticiam, testy potvrdili, že nedošlo k žiadnemu rozkladu ani deformáciám, ako je praskanie, krútenie, odlupovanie alebo poškodenie povrchu,“ uvádza portál LiveScience.

Drevená družica momentálne prechádza záverečným bezpečnostným posúdením. Na obežnú dráhu by mala vzlietnuť budúci rok v lete. Výskumníci následne plánujú okrem iného sledovať, ako bude reagovať na rádiové vlny, magnetické pole i to, ako dokáže drevená schránka chrániť polovodiče a čipy.

Zdroj: LiveScience, deník.cz