Hvezdáreň v Karlových Varoch pripravila vlastný letový simulátor

Umožní návštevníkom vžiť sa do kože skutočných kozmonautov. Na orbitu Zeme sa dostanú približne za trištvrte hodiny.

Pilotná kabína letového simulátora vesmírnej lode v karlovarskej hvezdárni. Zdroj: České noviny

Hvezdáreň Františka Krejčího v Karlových Varoch pripravila svoj vlastný letový simulátor, ktorý vám umožní zažiť pocity a úlohy skutočných kozmonautov. Simulované lety do vesmíru usporadúva síce už od minulého roka, no od mája sa o niečo rozšíria.

Ako uvádzajú České noviny, nejde pritom len o zábavu. Simulátor má totiž za úlohu záujemcov a záujemkyne o vesmír a kozmonautiku aj vzdelávať. Hvezdáreň má plány i na ďalší rozvoj simulátora a jeho využitie aj v iných oblastiach vzdelávania hlavne detí, ktoré hvezdáreň navštevujú. Oznámil to riaditeľ hvezdárne Miroslav Spurný.

„Návštevníkom chceme interaktívne priblížiť kozmický priestor. V simulátore ich chceme vtiahnuť do deja simulovaného príbehu základného kozmického výcviku kozmonautov, aby odchádzali s pocitom, že ‚tam hore‘ boli a zažili to,“ ozrejmil Spurný.

Prejdú si krátkym výcvikom

Simulátor karlovarskej hvezdárne prináša krátky výcvik. „Potom pilota či posádku posadíme do lode a ostatných prítomných do riadiaceho centra, odkiaľ celý let sledujú, komunikujú s pilotom a posádkou a pomáhajú im zvládnuť náročné situácie,“ opísal riaditeľ hvezdárne.

Karlovarská hvezdáreň situovala svoj kozmodróm priamo do Karlových Varov. Počas simulácie je tak pri vzlete rakety vidieť kúpeľné mestečko z výšky, ako by ho videl kozmonaut pri štarte z mestskej časti Hůrky. Samotná simulácia letu aj ovládanie je neobvykle zmyslovo intenzívne.

Kabína je tesná ako tá skutočná, v tme žiaria len obrazovky a interaktívne prístroje, ktorými posádka riadi loď. Aj zvukovo je pobyt v lodi veľmi sugestívny, najmä jej štart.

Základný let na orbitu v kozmickej lodi Sojuz trvá v prípade autopilota približne 35 minút, pilotovaný let na orbitu 45 minút. Hvezdáreň pripravila tiež vlastný letový poriadok, podľa ktorého sa môžu záujemcovia a záujemkyne o simulovaný let prihlásiť.

Do budúcnosti by chcela hvezdáreň vytvoriť i vlastnú simulovanú orbitálnu stanicu a rozširovať ďalšie alternatívy letov do vesmíru.

Zdroje: České noviny, Hvezdárna Karlovy Vary