Európska vesmírna agentúra vypustí v sobotu do vesmíru svoj najnovší teleskop

Úlohou teleskopu Euclid bude skúmanie tmavej hmoty a tmavej energie vo vesmíre.

Teleskop Euclid. Zdroj: NASA

Európska vesmírna agentúra (ESA) sa pripravuje na vypustenie svojho najnovšieho vesmírneho teleskopu Euclid, ktorý by mal odštartovať z Mysu Canaveral na Floride už túto sobotu 1. júla. Úlohou teleskopu bude skúmanie tmavej (temnej) hmoty a tmavej energie vo vesmíre.

Pôvodne mala teleskop vyniesť ruská raketa

Teleskop Euclid mal do vesmíru pôvodne letieť na vrcholku ruskej rakety Sojuz. Ruská agresia na Ukrajine však ukončila spoluprácu ESA a Ruska, a misia Euclid tak skončila bez dopravy na obežnú dráhu. Ruská raketa bude nakoniec nahradená americkou Falcon 9 od spoločnosti SpaceX. Misia preto mešká približne pol roka.

Euclid bude pracovať vo viditeľnej a v blízkej infračervenej časti elektromagnetického spektra. Kamery a detektory budú snímať a merať tvar galaxií, ako aj ich jas a vzdialenosť. Súčasťou teleskopu je tiež zrkadlo s priemerom 1,2 metra, ktoré bude pozorovať tretinu hviezdnej oblohy z jedného z Lagrangeových bodov v blízkosti Zeme. Misia by mala trvať šesť rokov, ale v prípade potreby je možné ju predĺžiť o ďalších päť.

Dostaneme dva typy vesmírnych máp

Predmetom pozorovania teleskopu budú dve miliardy galaxií, z ktorých vedci vytvoria dva typy máp. Prvý využije jav nazývaný gravitačná šošovka, pri ktorom sa relatívne blízka hmota deformuje a zväčšuje svetlo objektov za ňou. Spôsob, akým ohýba zjavné tvary vzdialených objektov, nám môže povedať viac o distribúcii blízkej hmoty.

Druhý typ mapy používa vlnenie v rozložení hmoty vo vesmíre, nazývané baryonické akustické oscilácie. Po prvýkrát vznikli tieto vlny krátko po veľkom tresku, keď bol vesmír extrémne horúci. Po jeho ochladení vlny na mieste zamrzli a vznikli z nich hustejšie oblasti, v ktorých sa pri rozpínaní vesmíru vytváralo viac galaxií. Vďaka ich mapovaniu by sme mohli zistiť, ako a prečo sa expanzia zrýchľuje.

Modrá hmlovina. Zdroj: iStockphoto.com

Tmavé esencie života

Detailným mapovaním rozloženia viditeľnej i temnej hmoty chcú vedci lepšie porozumieť evolúcii vesmíru a vplyvu tmavej energie na jeho rozpínanie.

Dve tmavé zložky, ktoré síce nevidíme, tvoria viac ako 95 percent vesmíru. Astronómovia vyvodzujú existenciu tmavej hmoty zo správania hmoty, ktorú vidieť môžeme. Gravitačne sa správa rovnako – napríklad ohýba lúče svetla alebo drží galaxie pokope. Tmavá energia má opačný efekt, spôsobuje zrýchľujúce sa rozpínanie vesmíru ako celku.

„Hubblov vesmírny ďalekohľad slúži skvelo na pozorovanie veľmi malých oblastí s veľmi vysokou citlivosťou a mimoriadnymi detailmi – ale je to trochu ako pozerať sa na oblohu cez slamku,“ hovorí Mike Seiffert z Jet Propulsion NASA. „S Euclidom sa menej zaujímame o vlastnosti individuálnych galaxií a objektov, no viac o vlastnosti mnohých galaxií zároveň,“ dodáva.

Zdroj: New Scientist, Elonx, Livingfuture