NASA nainštaluje ďalšie solárne panely na ISS

Vo štvrtok dvojica astronautov doinštaluje solárne panely iROSA. ISS tak získa viac energie na svoju prevádzku.

Astronaut Woody Hoburg sleduje umiestnenie nového solárneho panelu po úspešnej inštalácii. Zdroj: NASA TV

Ako na svojej stránke informoval Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA), astronauti Steve Bowen a Woody Hoburg z Expedície 69 v piatok 9. júna 2023 úspešne ukončili vesmírnu prechádzku, počas ktorej nainštalovali prvé z dvoch nových polí solárnych panelov iROSA (International Space Station Roll-Out Solar Array) na Medzinárodnej vesmírnej stanici (ISS). V otvorenom vesmíre strávili 6 hodín a 3 minúty.

Astronauti sa nachádzajú uprostred vedeckej misie, počas ktorej pracujú a žijú na palube mikrogravitačného laboratória. Získavajú vedecké poznatky a predstavujú nové technológie na ďalšie ľudské a robotické prieskumné misie vrátane lunárnych misií prostredníctvom programu Artemis. Okrem spomínanej inštalácie dokončili niekoľko ďalších úloh, ktoré sú predprípravou na opätovný výstup do otvoreného vesmíru. Ten je plánovaný na štvrtok 15. júna 2023 a NASA bude výstup prenášať naživo, podobne ako to bolo pri predchádzajúcej inštalácii solárnych panelov z 9. júna 2023.

Cieľom inštalácie solárnych panelov je zvýšiť zásobovanie ISS elektrickou energiou, lebo výkon existujúcich solárnych panelov sa s vekom znížil. Počas výstupu do kozmu dňa 15. júna 2023 majú astronauti nainštalovať šiesty zo série solárnych panelov iROSA na pravobok 6 nosníka stanice pre energetický kanál 1B.

Nové panely s dĺžkou 18,2 metra a so šírkou 6 metrov, nainštalované počas piatkového výstupu, čiastočne prekrývajú pôvodné panely, čím znižujú ich výkon. Celkovo však bude výkon všetkých panelov vyšší. Každá nová iROSA vyprodukuje o 20 kilowattov elektrickej energie viac. Inštaláciou všetkých polí sa výroba energie v porovnaní s predchádzajúcim stavom zvýši o 30 percent.

Fotovoltické panely iROSA priviezla na ISS loď Dragon 2. Necelý deň po štarte z Kennedyho vesmírneho strediska sa v utorok 6. júna 2023 pripojila k vysunutému modulu Medzinárodnej vesmírnej stanice s názvom Harmony. Z nehermetického nákladného priestoru lode boli vyložené prostredníctvom staničného robotického manipulátora Canadarm 2.

Solárne panely iROSA sú flexibilnejšie. Dajú sa prenášať zrolované, čo uľahčuje manipuláciu, preto je ich vynesenie do vesmíru jednoduchšie a lacnejšie.

Zvyšok dovezeného nákladu, ktorý mal viac než tri tony, vyložili astronauti Frank Rubio, Steve Bowen a Woody Hoburg z úradu NASA a Sultan al-Nejadí zo Spojených arabských emirátov. Náklad dovezený loďou Dragon 2 obsahoval materiál na vedecké experimenty, hardvér pre ISS a zásoby pre posádku.

Pre dvojicu astronautov Steva Bowena a Woodyho Hoburga išlo o tretí výstup do otvoreného vesmíru. Od roku 1998 to bola už 264. vesmírna prechádzka, ktorej cieľom bola montáž, modernizácia a údržba vesmírnej stanice.

Zdroj: NASA (1, 2)