Viete, ktorého slávneho fyzika stíhali ako kacíra?

Nebál sa vystúpiť z davu a postaviť sa cirkvi, ktorá v stredoveku velebila interpretáciu Biblie, že stredom vesmíru je Zem, nie Slnko.

Galileo Galilei bol za svoje vedecké teórie odsúdení na doživotné domáce väzenie. Zdroj: history.com

Galileo Galilei bol za svoje vedecké teórie odsúdený na doživotné domáce väzenie. Zdroj: history.com

Významné svetové náboženstvá v minulosti neboli a ani dnes nie sú vždy naklonené zmenám. Počas minulých storočí mala katolícka cirkev veľmi silný vplyv v duchovnom vedení svojich ľudí a obhajovala si ho skutočne tvrdo. Preto keď v roku 1633 začali podozrievať Galilea Galileiho zo spochybňovania cirkevných poznatkov, obvinili ho z kacírstva.

Stred vesmíru

Takmer na začiatku nášho letopočtu sa všeobecne akceptovala Ptolemaiova teória, že Zem je stredobodom vesmíru a všetko sa krúti okolo nej. Hoci s tým mnohí vrátane Ptolemaiových vrstovníkov nesúhlasili, s úpadkom západnej vedy po páde Rímskej ríše a so sústreďovaním zlatého veku islamu na niečo iné došlo k vzostupu fundamentalistického kresťanstva, takže prevládla jeho interpretácia Biblie založená na geocentrizme.

Nie všetko krúži okolo Zeme

Na začiatku 17. storočia sa však začali hromadiť dôkazy proti geocentrizmu. Matematicky podložený model slnečnej sústavy Mikuláša Kopernika, ktorý bol zverejnený v roku 1543, umiestnil do jej stredu Slnko. Potvrdil to podrobný výskum Johannesa Keplera venovaný pohybom planét, čo viedlo k vzostupu heliocentrizmu. Keď Galileo použil novovynájdený ďalekohľad na pozorovanie oblohy a všimol si mesiace obiehajúce okolo planéty Jupiter, nie okolo Zeme, definitívne sa rozhodol vyjsť so svojím objavom na svetlo sveta.

V roku 1610 zverejnil štúdiu Sidereus Nuncius, v ktorej predstavil teóriu, že nie všetko krúži okolo Zeme. Hoci v tom čase vyzerala kontroverzne, jeho zistenia boli neotrasiteľné a ľahko ich mohli zopakovať aj iní. A tak si pohneval katolícku cirkev.

Na základe obvinenia z kacírstva sa text dostal pred vatikánsku inkvizíciu a napriek Galileovej snahe teóriu obhájiť, ju oficiálne vyhlásili za kacírsku, pretože protirečila Svätému písmu. Knihu spolu s podobnými prácami iných zakázali a Galileovi prikázali, aby opustil svoje heliocentrické predstavy.

Druhý pokus o kritiku sa skončil väzením

Galileo sa na pár rokov odmlčal, no v roku 1632 sa opäť rozhodol „vopchať palicu do sršnieho hniezda“. Vydal druhú knihu s názvom Dialóg. Argumenty uvedené v nej tvrdo kritizovali teóriu vesmíru so Zemou v jeho strede a vykreslili obhajcov takéhoto modelu ako hlupákov. Rok nato sa Galileo musel opäť postaviť pred vatikánsku inkvizíciu, tentoraz ako priamo obvinený z kacírstva. Súd napokon rozhodol o jeho vine a Galileiho odsúdil na doživotné väzenie. Trest napokon upravil na domáce väzenie.

Zdroj: Lees, J: Vedeli ste? Fyzika. Otázky a odpovede, ktoré vás zaskočia. Ikar, 2020.