Čo sa vám najviac páčilo z rubriky: Príroda

Marián Zelenák

Nestihli ste si prečítať najčítanejšie články z rubriky Príroda, ktoré sme pre vás v roku 2022 pripravili? Prinášame vám niekoľko z nich.

Grafika: Najčítanejšie články: Príroda

Zdroj obrázku: iStockphoto.com. Grafika: Michaela Ádám Mašánová

Kostihoj lekársky

Kostihoj lekársky je veľmi stará liečivá bylina, ktorá sa takmer výlučne používala zvonka, na liečenie zlomenín kostí a na sceľovanie rán. Podľa doterajších zistení majú niektoré z pyrolizidínových alkaloidov, ktoré rastlina obsahuje, nepriaznivý vplyv na pečeň. Neodporúča sa preto na vnútornú aplikáciu.

Blíži sa čiastočné zatmenie Slnka

V utorok 25. októbra 2022 sme sa opäť stali svedkami jedinečného vesmírneho divadla. Na Slovensku a v Česku sme mohli od 11.15 hod. pozorovať čiastočné zatmenie Slnka. Vedeli ste, že každému zatmeniu Slnka predchádza alebo po ňom nasleduje zatmenie Mesiaca? Odpovede na podobné otázky nájdete v článku a v jeho spodnej časti sa nachádza aj fotogaléria z tohto zatmenia Slnka.

Brečtan je burina aj okrasa, liek aj jed

V mýtoch sa brečtan spájal s bohmi a božská je aj jeho moc. Ak sa nedávkuje opatrne, môže človeka aj zabiť. Brečtan popínavý je ako rastlinný druh jediným zástupcom čeľade aralkovitých (Araliaceae) na Slovensku. Rastlinu brečtanu sprevádzajú inšpiratívne mytologické príbehy. V starovekom Egypte predstavoval symbol boha slnka Osirisa, ktorý bol synom Geba (boha zeme) a Matice (bohyne oblohy). Osiris zdedil trón faraóna a priniesol právo, poriadok a zdvorilosť. Pre rodinné intrigy však skončil tragicky: rozštvrtili ho a časti jeho tela rozptýlili po celej krajine.

Články profesora Šalamona patria medzi najčítanejšie články vôbec.

Ako bezpečne pozorovať čiastočné zatmenie Slnka

V tomto článku sme písali o tom, na čo si dať pozor pri sledovaní zatmenia Slnka a o vhodných pomôckach. Súčasťou článku je aj fotogaléria októbrového zatmenia.

Slovensko dalo svetu ďalší nový minerál – argentopolybazit

Vytvára čierne tabuľkovité kryštály až do veľkosti 5 milimetrov a jeho typovou lokalitou je Kremnica. Argentopolybazit je nový člen skupiny polybazitov. Pre geológov a mineralógov je svojou štruktúrou a zložením nesmierne zaujímavý, lebo výrazne posúva súčasné poznatky v rámci celej tejto skupiny minerálov. Počet nových minerálov opísaných po prvý raz na území Slovenska tak celkovo stúpol na 25.

Vedci zverejnili snímku čiernej diery v strede našej Galaxie. Iná čierna diera im odhalila, ako môže znieť

Prvá snímka čiernej diery obletela svet už v roku 2019. Táto čierna diera je od Zeme vzdialená 55 miliónov svetelných rokov a tvorí stred galaxie Messier 87. Nová snímka zachytáva supermasívnu čiernu dieru v strede Mliečnej cesty, čiže v strede Galaxie, kde sa nachádza aj naša slnečná sústava. Je od nás vzdialená asi 27-tisíc svetelných rokov.

Vzácne zoskupenie planét bude na oblohe opäť až v roku 2036

Dňa 24. júna 2022 ste mali možnosť vidieť všetky voľným okom viditeľné planéty aj s Mesiacom pohromade. Takéto vzácne obdobie nastáva vtedy, keď sa planéty pri pohľade zo Zeme nachádzajú v relatívne malej uhlovej vzdialenosti a zároveň keď aj ťažko pozorovateľná planéta Merkúr leží v dostatočne veľkej uhlovej vzdialenosti od Slnka (a možno ju pozorovať na ešte nie celkom svetlej oblohe). Na podobný úkaz si budeme musieť počkať až do roku 2036.

Čo všetko ohrozuje včely a čo sa s tým dá robiť?

V posledných desaťročiach si ľudia začínajú uvedomovať, že tento užitočný hmyz masívne hynie. Niekoľko tisíc druhov rastlín by nebolo schopných rozmnožiť sa a nevytvorili by plody, ktoré sú súčasťou obživy vtákov, zvierat i ľudí. Včely medonosné vytvárajú produkty, ktoré sa používajú v potravinárstve, kozmetike aj vo farmácii – med, vosk, propolis, materskú kašičku a včelí jed.

Všetko, čo by ste mali vedieť o vode: Ako vznikla voda vo vesmíre a kde všade sa nachádza?

Kedy vo vesmíre vznikla voda a ako sa dostala na Zem? Bola na Zemi od jej počiatku? Týmito otázkami si vedci a výskumníci naprieč celým svetom lámu hlavy, odkedy im technológie umožnili skúmať meteority, ktoré dopadli na Zem, a odkedy vesmírne sondy prekročili zemskú atmosféru a začali postupne objavovať medziplanetárny priestor.

V rubrike Príroda máme pre vás pripravených vyše 2 500 článkov, videí, podcastov a kvízov. Ak máte nápady na zaujímavé témy z oblasti vedy a techniky, neváhajte nás kontaktovať na vnd[@]cvtisr.sk.