Sú mačky lenivé? Podľa vedcov si vyberajú potravu zdarma

Denisa Koleničová

Na rozdiel od iných zvierat preukazujú mačky zvláštnu neochotu vynaložiť akúkoľvek energiu na to, aby získali svoje jedlo.

Britská krátkosrstá mačka ako domáci maznáčik. Zdroj: iStockphoto.com

Medvede, psy, holuby, ošípané, kozy, myši, potkany aj opice majú rady, keď si svoje jedlo odpracujú. Vedecké experimenty však ukázali, že tento mechanizmus nefunguje rovnako pri všetkých zvierat.

Ak majú na výber, mačky uprednostnia jedlo, ktoré dostanú zadarmo. Dané zistenie vychádza z najnovšej štúdie uverejnenej v odbornom časopise Animal Cognition.

Nie je to lenivosťou

Počas pokusov položili vedci pred mačku skladačku. Tá musela uhádnuť mechanizmus, aby dostala jedlo a podnos, na ktorom bola strava voľne položená.

Počas tridsaťminútového experimentu sa až osem mačiek ani len nedotklo skladačky. Navyše ani jedno z pokusných zvierat nezjedlo viac potravy zo skladačky ako z voľne položeného podnosu.

Zaujímavé je, že jedlo, ktoré získali bez námahy, uprednostnili aj tí najviac energickí jedinci. Uvedený fakt odhalili senzory, ktoré mali pokusné zvieratá pripevnené na sebe počas celej štúdie.

Obdobné výsledky

Nové výsledky sa prikláňajú k staršej štúdii, ktorá vyšla v odbornom časopise Psychonomic Science v roku 1971.

Počas dávnejšieho experimentu vedci testovali šesť domestikovaných mačiek, ktoré boli vytrénované tak, aby dokázali ovládať dávkovač jedla.

Potom dostali v laboratórnom prostredí na výber medzi jedlom z dávkovača a potravou z obyčajnej misky.

Na rozdiel od všetkých ostatných zvierat, ktoré vedci testovali podobným spôsobom, mačky v týchto experimentoch jasne preferovali jedlo, ktoré získali bez námahy.

Okrem toho výsledky novej štúdie ukazujú, že aj v domácom prostredí robia mačky rovnaké rozhodnutie, a to bez ohľadu na vek, pohlavie či predchádzajúce skúsenosti s logickými hrami.

Mačka zalizujúca sa nad miskou s mäsom. Zdroj: iStockphoto.com

Dve vysvetlenia

Vedci odmietajú, že by boli mačky lenivé. Rovnako ako väčšina majiteľov mačiek aj oni počas experimentov pozorovali, že sú hravými a aktívnymi zvieratami.

Domnievajú sa, že jedným z dôvodov, prečo mačky uprednostňujú jedlo zdarma, je zdomácnenie. V domácom prostredí, kde je jedlo ľahko dostupné, majú mačky pravdepodobne menšiu motiváciu, aby skúmali a lovili potravu. A tak šetria svoju energiu.

V ďalšej hypotéze vedci upozorňujú na vývoj mačky. Na rozdiel od kŕmnych zvierat je mačka stále predátorom, ktorý prepadáva svoju korisť. Skladačka s jedlom preto nemusí byť najlepším prostriedkom, ako vzbudiť jej záujem.

DOI: 10.1007/s10071-021-01530-3