Vianočnú hudbu starú desaťročia počúvame stále dookola. Má to svoj dôvod.
Viete, že nadišiel vianočný čas, keď sa z vášho rádia a v nákupných centrách začnú ozývať známe melódie piesní All I Want for Christmas Is You od Mariah Carey z roku 1994 alebo Last Christmas, ktorú v roku 1984 nahralo duo Wham! Nesmú chýbať ani slovenskí interpreti Lojzo a Miro Žbirka s piesňou Každý deň budú vraj Vianoce z roku 1991 či Tři oříšky od Ivety Bartošovej z roku 1999. Mohli by sme takto pokračovať, no keď sa nad tým hlbšie zamyslíte, zistíte, že všetky majú jedno spoločné – sú dosť staré.
Prečo však za posledné roky preráža menej vianočných hitov? „Mnohí z nás bez ohľadu na generáciu počúvajú vianočnú hudbu, ktorá vznikla od začiatku sedemdesiatych rokov,“ povedal Paul Carr, profesor analýzy populárnej hudby na Univerzite Južného Walesu.
Bolo by ľahké myslieť si, že staré hity sú jednoducho lepšie. Profesor namiesto toho tvrdí, že existuje generačný efekt, pri ktorom sa preferencie vianočných piesní dedia. Nostalgia je silným efektom, ktorý hrá kľúčovú úlohu v populárnej kultúre, najmä okolo Vianoc.
Je to správnymi slovami?
V roku 2017 forenzný muzikológ Joe Bennett z bostonskej Berklee College of Music analyzoval prvky najúspešnejších vianočných piesní vo výskume, ktorý si objednal britský reťazec nákupných centier.
Vedec sa pozrel na britské rebríčky v populárnej hudobnej aplikácii v priebehu vianočného týždňa. Z dvesto najhranejších skladieb malo 78 piesní vianočnú alebo sviatočnú tematiku. Textovo obsahovali všetky nejaké slová týkajúce sa buď domova, zamilovanosti, stratenej lásky, večierkov, Santu alebo sobov, snehu, zimy, náboženstva a mieru na Zemi. Ďalej 49 percent skladieb obsahovalo slová zvončeky na saniach, 95 percent bolo nahraných v durovej tónine a priemerné tempo skladieb bolo 115 úderov za minútu.
Skladatelia Steve Anderson a Harriet Greenová použili tieto informácie ako recept na to, čo by malo byť perfektnou vianočnou piesňou – Love’s Not Just for Christmas. Pieseň sa však nedostala ani do hitparád, nieto ešte do sviatočného vianočného playlistu. Podľa odborníkov sa ľudia v prípade vianočných hitov nesprávajú racionálne a neexistuje nijaká magická formulka.
Aké budú nové hity?
Z novších interpretov sa v Bennettovom zozname 78 najlepších skladieb objavila napríklad Leona Lewis a Coldplay. Skladba One More Sleep spĺňa kritériá budúcich hitov vydaných po roku 2000 lepšie ako väčšina iných na zozname. Podľa vedca môže trvať dlhší čas, kým sa prejaví popularita novších piesní, pretože jej fanúšikovia prenesú svoju lásku k nej na ďalšiu generáciu.
Na zozname je však jeden umelec, ktorý sa vzoprel trendu a prekonal aj staršie vianočné hity. Je ním Michael Bublé. Zo 78 najhranejších vianočných skladieb bolo 25 vydaných po roku 2000 – a jedenásť z nich od Bublého (z albumu Simply Christmas z roku 2011). Vedci zhodnotili, že sa nesnaží kopírovať iné hity ako mnohí iní umelci.
V konečnom dôsledku neexistuje dôvod, prečo by sa originálna skladba nemohla v budúcnosti stať vianočnou klasikou. Potrebuje však roky a každoročné pripomínanie, aby prenikla a vstúpila do sviatočného playlistu. Napríklad pieseň od Mariah Carey All I Want for Christmas Is You sa dostala v Amerike na prvú priečku až po 25 rokoch od jej prvého vydania.
Ak sa nejaká pieseň publiku zapáči a v rádiových staniciach sa ju rozhodnú rok čo rok hrať, interpreti ako Ariana Grande by mohli byť klasickými vianočnými popovými skladbami budúcnosti.
Zdroj: Wired
(JM)