Preskočiť na obsah Preskočiť na pätu (NCP VaT)
VEDA NA DOSAH – váš zdroj informácií o slovenskej vede

Stolové hry pomáhajú malým deťom zlepšiť ich matematické schopnosti

VEDA NA DOSAH

Nová štúdia však ukazuje, do akej miery pomáha formát hier založený na číslach deťom od troch do deviatich rokov.

Rodina hrá doma stolovú hru. Zdroj: iStockphoto.com

Zdroj: iStockphoto.com

Nová štúdia publikovaná v časopise Early Years prišla so zistením, že stolové hry založené na číslach, ako sú Monopoly, Dostihy a stávky alebo Domino, môžu zlepšiť matematické schopnosti malých detí.

Odborníci už dlhú dobu tvrdia, že hry zlepšujú učenie a rozvoj vrátane čítania a gramotnosti. Nová štúdia však ukazuje, do akej miery pomáha formát stolových hier založený na číslach deťom od troch do deviatich rokov zlepšiť ich schopnosť počítať, sčítať a rozpoznať, či je číslo vyššie alebo nižšie ako iné.

Hra Monopoly. Zdroj: iStockphoto.com

Hra Monopoly. Zdroj: iStockphoto.com

Ako si ľahko zlepšiť matematické schopnosti

Vedci z Pontificia Universidad Católica v Čile skúmali, aký majú účinok stolové hry na matematické schopnosti dieťaťa. Stolové hry sú totižto založené na pravidlách a pohyby a zmeny polohy figúrok na hracej doske ovplyvňujú celkovú hru. Ako také spadajú do vlastnej kategórie, líšia sa od hazardných hier a hier založených na fyzických zručnostiach.

Vedci preskúmali 19 štúdií publikovaných od roku 2000, ktoré zahŕňali deti vo veku od troch do deviatich rokov. Deti absolvovali špeciálne stretnutia, počas ktorých hrali stolové hry. Tie sa uskutočňovali v priemere dvakrát týždenne počas 20 minút v období jeden a pol mesiaca. Stretnutia viedli dospelí vrátane učiteľov, terapeutov a rodičov.

Matematické zručnosti detí hodnotili pred stretnutiami a po nich a kategorizovali ich do štyroch skupín. Odborníci hodnotili základnú číselnú znalosť (identifikovanie a pomenovanie čísel), základné pochopenie čísel (pochopenie číselných veličín, napríklad deväť je väčšie ako tri) až po pokročilejšie porozumenie (sčítanie a odčítanie).

Hranie stolových hier zlepšilo schopnosti o polovicu

Vedci zistili, že matematické zručnosti sa po stretnutiach u detí výrazne zlepšili vo viac ako polovici (52 percent) sledovaných úloh. Deti, ktoré hrali spoločenské hry, boli o tretinu lepšie v porovnaní s tými, ktoré podobné stretnutia neabsolvovali.

„Budúce štúdie by mali byť navrhnuté tak, aby preskúmali, ako vplývajú hry na kognitívne a vývojové schopnosti,“ povedal doktor Balladares, hlavný autor štúdie. „V najbližších rokoch by sa mal otvoriť zaujímavý priestor pre rozvoj intervencií a hodnotenie stolových hier vzhľadom na ich zložitosť. Malo by sa navrhnúť viac lepších hier určených na vzdelávacie účely.“

Matka a dcéra hrajú Človeče, nehnevaj sa! Zdroj: iStockphoto.com

Matka a dcéra hrajú Človeče, nehnevaj sa! Zdroj: iStockphoto.com

Čo nás môžu stolové hry naučiť?

Stolové hry sú pre deti aj dospelých výbornou pomôckou na učenie. Vďaka nim si vieme zlepšiť kognitívne schopnosti, ako je riešenie problémov, kritické myslenie a rozhodovanie. Často od hráčov vyžadujú stratégiu, plánovanie a rozhodnutia, ktoré ovplyvnia budúce výsledky.

Okrem kognitívnej stránky je dôležitá aj sociálna. Väčšina stolových hier je interaktívna, je preto potrebná určitá úroveň komunikácie a spolupráce medzi hráčmi, čo zlepšuje sociálne zručnosti, ako je tímová práca, vyjednávanie a riešenie konfliktov.

Niektoré stolové hry sú navrhnuté tak, aby vzdelávali hráčov v konkrétnych témach. Existujú napríklad hry, ktoré sa zameriavajú na vedu, históriu, geografiu a jazykové zručnosti.

Učia nás i trpezlivosti a vytrvalosti. Hráči musia čakať, kým na nich príde rad, a tiež zvládnuť striedanie vzostupov a pádov. To môže najmä u detí pomôcť vzbudiť pocit vytrvalosti. Hranie spoločenských hier si často vyžaduje veľké sústredenie a pozornosť zameranú na detaily, čiže pomáha zlepšiť úroveň koncentrácie.

Zdroj: Earth, Independent

(JM)

 

CENTRUM VEDECKO-TECHNICKÝCH INFORMÁCIÍ SR Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky