Štúdia na veľkej vzorke detí ukazuje, že matematický rodový rozdiel sa začína na začiatku formálneho vzdelávania.

Dievčatá môžu byť v matematike rovnako dobré ako chlapci. Zdroj: iStock.com/Halfpoint
Analýza takmer troch miliónov detí odhaľuje, kedy sa po prvý raz objavuje matematický rodový rozdiel. Zistenia by mohli pomôcť podchytiť tento bežný jav včas.
Na celom svete dosahujú dospievajúci chlapci v matematických testoch lepšie výsledky ako dievčatá a muži sa častejšie uplatňujú v povolaniach využívajúcich matematiku než ženy. Ide o globálny jav, a to aj napriek tomu, že chlapci vo veku jedného až dvoch rokov nevykazujú lepší zmysel pre čísla ani lepšie logické myslenie ako rovnako staré dievčatká.
Kľúčový je nástup do školy
Obrovská štúdia založená na údajoch malých školákov vo Francúzsku teraz poukazuje na to, že matematický rodový rozdiel vzniká počas prvého ročníka základnej školy. Zistenie by mohlo pomôcť zaviesť potrebné opatrenia zamerané proti zaostávaniu dievčat v matematike.
Počas prvých mesiacov od nástupu do prvej triedy základnej školy sú výkony dievčat aj chlapcov vyrovnané. Po štyroch mesiacoch však chlapci získavajú náskok. Po 12 mesiacoch už je pozorovateľný výraznejší rozdiel v dosahovaných výsledkoch.
Nie je to o rode
Svoje zistenia teraz vedci publikovali v časopise Nature. „Táto práca naznačuje, že matematické rodové rozdiely nie sú vrodené alebo nevyhnutné,“ povedala psychologička Jillian Lauerová z Cambridgeskej univerzity v Spojenom kráľovstve. „Ak chceme zabrániť zaostávaniu dievčat, musíme sa zamerať na ich rané skúsenosti v škole.“
Autori štúdie uvádzajú množstvo návrhov, ako to dosiahnuť. Okrem iného navrhujú podporovať deti s cieľom odbúrať ich strach z matematiky, podporovať aktivitu dievčat rovnako ako chlapcov na hodinách matematiky a podnecovať zvedavosť a záujem riešiť úlohy aj mimo vyučovania. Takéto intervencie sú potrebné. V mnohých krajinách pravdepodobnosť, že ženy budú študovať matematiku, výpočtovú techniku alebo inžinierstvo na univerzite a budú sa venovať kariére v týchto oblastiach, je nižšia ako u mužov. Toto ochudobňuje niektoré profesie o rozmanitosť a môže prispievať k horšiemu platovému ohodnoteniu žien v porovnaní s mužmi.
„Z morálneho hľadiska to nemôžeme nechať tak, keď vidíme tieto výsledky,“ povedala autorka štúdie a neurovedkyňa Pauline Martinotová.

Dievčatá začnú zaostávať v matematike za chlapcami už v prvom ročníku základnej školy. Zdroj: iStockphoto.com
Štúdia zahŕňa takmer tri milióny detí
Najnovšia štúdia je komplexnejšia ako predchádzajúce štúdie, ktoré zistili podobné rozdiely medzi chlapcami a dievčatami v prvom ročníku základnej školy. Zahŕňa štyri kohorty: ide o všetky deti, ktoré vo Francúzsku nastúpili do prvého ročníka základnej školy v rokoch 2018, 2019, 2020 alebo 2021, čo sú takmer tri milióny päť-, šesť- a sedemročných detí.
Štúdia potvrdzuje, že získané poznatky sa vzťahujú na celú krajinu: rozdiel sa objavil vo všetkých kohortách, sociálno-ekonomických skupinách, regiónoch Francúzska a typoch škôl.
Táto prekvapujúca univerzálnosť naznačuje, že politiky zamerané na zníženie rozdielu sa musia zamerať na všetkých, hovorí ekonóm Andrew Simon z Virgínskej univerzity v Charlottesville.
Sila veľkých dát
Štúdia na veľkej vzorke detí ukazuje, že rozdiel v matematických schopnostiach sa začína na začiatku formálneho vzdelávania a nesúvisí s vekom.
Vo Francúzsku začínajú deti chodiť do školy v septembri kalendárneho roka, v ktorom dovŕšia šesť rokov. Vedci preto porovnávali výkony detí narodených len niekoľko dní po sebe, ktoré však navštevovali rôzne ročníky. Zistili rozdiely medzi chlapcami a dievčatami narodenými v decembri, pričom išli do druhého ročníka, nie však u ich rovesníkov narodených o niekoľko dní neskôr, v januári, ktorí len začali chodiť do školy.
Absencia rozdielov medzi výkonom chlapcov a dievčat na začiatku prvého ročníka naznačuje, že príčiny treba hľadať v prostredí, ktoré deti zažívajú po nástupe do školy, než vo vrodených rozdieloch, v ich záujme alebo v schopnostiach.
„Možno je nejaký biologický faktor, ktorý sme nedokázali jednoznačne spojiť s matematikou alebo s priestorovým uvažovaním,“ povedala Lauerová. „Táto práca však naznačuje, že ich skúsenosti so svetom sú dôležitejšie než čokoľvek iné.“ Bábätká a veľmi malé deti majú totiž veľmi podobné chápanie čísel a logiky bez ohľadu na to, či ide o chlapcov alebo dievčatá.

Dievčatá môžu mať z matematiky väčší strach ako chlapci. Zdroj: iStock/undrey
Prečo dievčatá zaostávajú v matematike?
Jednou z možných príčin je, že učitelia a rodičia prenášajú na deti stereotyp, že chlapci sú v matematike lepší ako dievčatá alebo že chlapci vďačia za svoj úspech talentu, kým dievčatá tvrdej práci, čo podkopáva sebadôveru dievčat, píšu autori v článku.
Pri nástupe do školy sa deti stretávajú s kategorizovaním niektorých činností na matematiku – s osobitnými hodinami a učebnicami, ktoré sú na to určené. Môže to spôsobiť, že sa dievčatá stotožnia so zaužívanými stereotypmi. Dievčatá mávajú z matematiky väčší strach ako chlapci, čo sa môže negatívne odraziť na ich výkone pri kompetitívnych testoch s časovým limitom.
Autori vidia priestor na to, aby sa rozšírilo vnímanie toho, čo znamená byť dobrý v matematike, aby dievčatá mohli uspieť za vlastných podmienok, hovorí výskumníčka v oblasti vzdelávania Meghna Nag Chowdhuriová z University College London.
Podľa nej by sa napríklad mohla na hodinách matematiky v prvých ročníkoch kladne hodnotiť nielen rýchla odpoveď, ale aj inovatívny spôsob riešenia úlohy. Podľa vedkyne by malo ísť o „rozšírenie vzdelávania“ a nie o to „spraviť zo všetkých dievčat chlapcov“.
(zh)