Preskočiť na obsah Preskočiť na pätu (NCP VaT)
VEDA NA DOSAH – váš zdroj informácií o slovenskej vede

Kam za vedou? Kaštieľ vo Svätom Antone dýcha históriou

VEDA NA DOSAH

park vo Svätom Antone

Pokiaľ sa chcete počas leta vydať po stopách slovenskej histórie, odporúčame navštíviť Kaštieľ vo Svätom Antone, ktorý je Národnou kultúrnou pamiatkou od roku 1985. Legenda hovorí o symbolike kalendára, keďže budova mala pôvodne 4 vchody (ročné obdobia), 7 arkád (dní v týždni), 12 komínov (mesiacov v roku), 52 izieb (týždňov v roku) a 365 okien (dní v roku).

Kaštieľ a s ním spojené múzeum isto ocenia odborní návštevníci aj laická verejnosť vďaka neobvyklej celistvosti, autentickej podobe a rozmanitosti zbierok. Historická budova bola dostavaná v roku 1750. Dejiny kaštieľa sú úzko späté s rodmi Koháry a Coburg. Bohato zariadené salóny pôvodným nábytkom, ktoré môžu návštevníci obdivovať v umelecko-historickej expozícii, odzrkadľujú spôsob života, vkus a záľuby týchto dvoch rodín. Sústredili sem prekrásne diela umu a šikovných rúk umelcov a remeselníckych majstrov z rôznych končín sveta, od začiatku 18. do začiatku 20. storočia.

Hlavný salón

Po vstúpe dnu, najväčšou miestnosťou kaštieľa je Hlavný salón, ktorý je zariadený nábytkom z prvej polovice 19. storočia v empírovom slohu. Steny zdobí Galéria dôstojníkov kyrysníckeho jazdeckého pluku baróna Seherr von Thoss, ktorý sa preslávil v bojoch proti Turkom na území Rakúsko-Uhorska.

Táto zbierka v počte 58 kusov je jednou z najrozsiahlejších a najstarších v Európe. Portréty vysokej umeleckej hodnoty vznikli v rokoch 1727 – 1731 a ich autorom je Carl Emrich. V pluku slúžil aj gróf Andrej Koháry, jeden z majiteľov kaštieľa, ktorý si neskôr na svoje náklady založil vlastný dragúnsky pluk.

Steny miestnosti sú pokryté papierovou tapetou z 19. storočia s plastickým vzorom zo zamatového prášku a tlačeným zlatým ozdobným motívom. Majoliková pec s bohatou ornamentálnou výzdobou je dielom viedenských majstrov z 18. storočia. Dômyselne riešený spôsob prikladania dreva z chodby bol veľmi praktický, pretože sa pri kúrení v salónoch nešpinilo a sluhovia panstvo nerušili.

Originálne pece

V každej miestnosti kaštieľa je iný originálny tvar pece. Dlhé (52 metrové) chodby kaštieľa vo Svätom Antone sú vyzdobené viac ako tisíckou obrazov a poľovníckych trofejí po bývalých majiteľoch. Návštevníka upútajú dobové fotografie z rôznych kútov Európy i sveta, ktoré navštívili Coburgovci počas svojich ciest a množstvo grafických listov s rôznymi výjavmi, či už poľovníckymi, vojenskými alebo žánrovými.

Hlavné schodisko vedie z podchodu na poschodie a je skromnou kópiou schodiska viedenského Schönbrunu. Na zábradlí sú umiestnené alegorické plastiky Dňa, Noci a štyroch živlov – ohňa, vody, zeme a vzduchu. Sochy sú dielom Dionýza Stanettiho, ktorý pochádzal z taliansko-rakúskej umeleckej rodiny.

umenie a históriaHudobný salón je dekorovaný komplexnou maľbou stien klasicizujúceho charakteru z polovice 19. storočia. V živých sýtych farebných tónoch je celá škála dekoratívnych a ornamentálnych prvkov – rozvilín, masiek, lýr a orlov. Predstavuje arkádovú architektúru so zavesenými drapériami, pričom pozadie evokuje priehľad do voľného priestoru s modrým nebom. Je zariadený barokovou sedacou súpravou zo začiatku 18. storočia.

Vzácne poťahy sú pôvodné, vyšívané ručne – gobelínovou technikou malého a veľkého bodu s rastlinným alebo figurálnym motívom. Steny Rímskeho salónu dekoruje maľovaná textilná tapeta. Hlavným motívom výzdoby sú iluzívne busty rímskych cisárov, striedajúce sa s trojicou výjavov, ktoré čerpajú námety z poľovačiek, moreplavby a galantných scén.

Maľovaná textilná tapeta je ojedinelou a vzácnou ukážkou dekoratívnej maľby polovice 18. storočia. Ručne vyšívané gobelínové poťahy na sedacej súprave v rokokovom a klasicistickom slohu sú charakteristické svojou originalitou a neopakovateľnosťou. Na každej stoličke a kresle je vyšitá iná kytica kvetov.

Čínsky salón

Majitelia kaštieľa vo Sv. Antone nezaostávali za módnym trendom vtedajšej doby a vo svojom sídle si zariadili aj orientálny Čínsky salón. Steny salónu sú pokryté nádhernou čínskou výšivkou na hodvábe višňovej farby, ktorá sa opakuje aj na sedacej súprave z obdobia druhého rokoka (okolo r. 1860). Dominantným kusom je japonský etažér z poslednej štvrtiny 19. storočia, ktorého povrch je bohato zdobený japonskými technikami takamakie, hiramakie, kirigane a pokrytý prírodným lakom.

Dekor odkrýva krajinu s veľkým počtom skalísk, rybárskymi dedinkami a vodnými tokmi, na ktorých plávajú loďky. Všetko je dozdobené kvetinovou dekoráciou so sakurovými vetvičkami, pričom každá úchytka na dvierkach má originálny rastlinný alebo zvierací motív.

Ako pokladnička, ktorá vie prefíkane vylákať od návštevníka peniaz, slúžil čínsky bôžik. Aby naplnil svoje tučné brucho, jednou rúčkou peniaz pýtal a druhou sa poďakoval. Keď peniaz získal, vyplazil jazyk. Veľké čínske dekoratívne vázy s výjavmi starodávnych rytierskych hier boli vyrobené v Číne na objednávku bývalých majiteľov.

Miestom slávnostných hostín bola Reprezentačná jedáleň pre 24 osôb. Je zariadená nábytkom z 19. storočia. Spoločenské postavenie majiteľov kaštieľa odzrkadľujú vzácne portréty na stenách. Návštevník tu môže vidieť kolekciu 19 miniatúrnych obrazov rodiny Márie Terézie, ktoré maľovala jej dcéra Mária Kristína. Ďalšie portréty zobrazujú Bourbonovcov, ruského cára Pavla I. aj s manželkou Máriou Fiodorovnou. Dominantou v miestnosti sú samozrejme dva portréty Ferdinanda Coburga ako bulharského cára a v staršom veku. Bohaté zbierky skla, porcelánu a majoliky obsahujú obedové, čajové, kávové súpravy, tiež toaletné súpravy s nádhernými maľovanými nočníkmi, vázy a iné dekoratívne predmety. Coburgovci nakupovali porcelánové výrobky v rôznych kútoch Európy.

Múzeum vo Svätom Antone

Zbierať, dokumentovať, chrániť a prezentovať tieto vzácne exponáty súvisiace s rodmi Koháry a Coburg je poslaním Múzea vo Sv. Antone. Okrem toho tiež spracováva, sprístupňuje a využíva hmotné dokumenty vo vzťahu ku komplexnej dokumentácii vývoja a súčasnosti poľovníctva na Slovensku. Svoje zbierky múzeum zhromažďuje vlastným výskumom, prevodom, zámenou s inými múzeami, darmi alebo nákupom. Odborne tiež spracováva umelecko-historický a poľovnícky zbierkový fond. Každopádne aj verejnosť si príde na svoje, pretože zbierkové predmety jej pracovníci sprístupňujú ľuďom formou stálych expozícií, dlhodobých, krátkodobých a putovných výstav. Všetky poznatky múzeum využíva pri rozvoji kultúrno-vzdelávacích aktivít.

Múzeum poľovníctvaPoľovnícka expozícia

Súčasťou prehliadky kaštieľa je aj poľovnícka expozícia s diorámami zvierat. Ide o poľovnícku expozíciu, najväčšiu svojho druhu na Slovensku, obsahuje nielen množstvo vzácnych trofejí zveri, ale aj bohatú zbierku historických poľovných zbraní, obrazov, umeleckých predmetov, kníh, časopisov a fotografií. K tomu patria aj tematické okruhy kynológie, sokoliarstva, strelectva a rybárstva. Umiestnenie poľovníckej expozície veľmi vhodne nadväzuje na historicko-spoločenské fakty a tradície. Jednak na skutočnosť, že práve v Banskej Štiavnici sa už v roku 1808 začal vyučovať predmet poľovníctvo a technicky sa vhodne využil priestranný objekt kaštieľa po rodine Koháryovcov a Coburgovcov, ktorí boli vášnivými poľovníkmi a milovníkmi prírody.

Park voľne prechádzajúci do lesa

Návštevníci tu tiež nájdu nádherný park, ktorý voľne prechádza do lesa. V súčasnosti sú na terasách v blízkosti hlavnej budovy plochy so zvyškami pravidelnej barokovej úpravy, ktoré voľne prechádzajú do prírodne-krajinárskeho parku a lesoparku. Zachovaný vodný systém je napájaný niekoľko kilometrov dlhým náhonom s akvaduktami z Kolpašského potoka. Tvoria ho dve jazierka spojené vodopádmi a kaskádami. Romantické zákutia s lavičkami, mostíkmi a altánmi dopĺňa umelo vytvorená jaskyňa – grotta. Park je nádherný v každom ročnom období a prechádzka v ňom poteší oko aj srdce.

 

Otváracie hodiny:

LETNÁ SEZÓNA PRÁZDNINY
sprevádza sa veľký a malý okruh sprevádza sa veľký a malý okruh
aprí­l – jún, september – október júl – august
9.00 hod. – 16.00 hod. 9.00 hod. – 17.30 hod.
(pondelky zatvorené) (otvorené každý deň)

 

Informačný a ilustračný zdroj: Múzeum vo Svätom Antone

Spracovala: Slávka Habrmanová, NCP VaT pri CVTI SR

Uverejnila: VČ

CENTRUM VEDECKO-TECHNICKÝCH INFORMÁCIÍ SR Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky