Čas, ktorý deti trávia pred obrazovkami počítačov, tabletov či mobilov, znepokojuje rodičov, pedagógov aj psychológov.
Podľa správy organizácie UNESCO príliš dlhý čas, ktorý deti a mladiství trávia pred obrazovkami digitálnych zariadení, môže mať negatívny vplyv na ich školské výsledky, celkovú psychickú pohodu, emočnú stabilitu aj fyzickú kondíciu. Analýzy svetových výskumov preukázali, že dokonca môže viesť k rozvoju úzkostných stavov a depresií.
Používanie technológií si vyžaduje dlhší čas strávený pred monitormi zariadení. S rizikami, ktoré sú s tým spojené, a s tým, ako túto situáciu riešiť, sa vlády jednotlivých krajín začínajú zaoberať až teraz.
Deti predškolského veku
Štúdia týkajúca sa raného vývoja uskutočnená na 2 441 matkách a ich deťoch vo veku 24 až 36 mesiacov v kanadskej provincii Alberta ukázala, že deti, ktoré trávili sledovaním digitálnych zariadení viac času než ich rovesníci, mali vo veku 36 až 60 mesiacov horšie výsledky testov.
K podobným výsledkom dospela aj štúdia, na ktorej sa zúčastnilo 52 detí vo veku 3 až 5 rokov. Na základe snímok mozgu, urobených magnetickou rezonanciou, vedci skúmali vplyv digitálnych technológií na štruktúru mozgu detí. Výsledky ukázali, že zvýšená konzumácia digitálnych technológií bola spojená s nižšou kortikálnou hrúbkou a hĺbkou brázd mozgu. Tieto znaky sa spájajú s vývojom jazyka, čitateľskými a sociálnymi zručnosťami, ako je komplexné pamäťové kódovanie, empatia a správne čítanie emócií.
Deti školského veku a mladiství
Čas, ktorý deti trávia pred obrazovkami počítačov, znepokojuje rodičov, pedagógov aj psychológov. Podľa odhadov amerického Centra na kontrolu a prevenciu chorôb (Center for Disease Control and Prevention) strávia 8- až 10-ročné deti 6 hodín pred obrazovkami monitorov, 11- až 14-ročné deti 9 hodín (z toho 5 pozerajú televíziu) a 15- až 18-roční 7,5 hodiny. Údaje sú z roku 2018.
Nárast času počas pandémie
Tieto čísla počas pandémie ochorenia COVID-19 ešte stúpli. Prieskum, na ktorom sa zúčastnilo 2 500 rodičov z Austrálie, Číny, Talianska, zo Švédska, Spojeného kráľovstva a z USA, týkajúci sa času stráveného pred obrazovkami monitorov pred pandémiou a po nej, ukázal, že čas strávený pred obrazovkami zariadení stúpol o 50 minút. Nižší socioekonomický status bol spojený s dlhším časom, ktorí deti a mladí ľudia trávili pred obrazovkami zariadení.
Aktuálne štúdie týkajúce sa času stráveného sledovaním digitálnych zariadení hovorí o negatívnom vplyve na viaceré oblasti života. Najväčší nárast takto stráveného času bol zaznamenaný práve u školopovinných detí (o 1 hodinu a 23 minút dlhšie), nasledovali dospelí (o 58 minút dlhšie) a adolescenti (o 35 minút dlhšie). Dlhší čas mal negatívny dosah na stravovanie, spánok, psychické zdravie a zrak.
Zvýšené riziko obezity a iných ťažkostí
Podľa odhadov malo v Spojenom kráľovstve až 40 percent 11- až 16-ročných bolesti chrbta a šije, pričom 15 percent rodičov považovalo tieto bolesti za dôsledok používania laptopov, tabletov a počítačov.
Vyhodnotenie výsledkov ďalších 12 štúdií poukázalo na zvýšené riziko obezity. Viac ako dve hodiny denne pred obrazovkami sa spája s nárastom depresívnych symptómov, so zhoršenými školskými výsledkami, zníženou kvalitou spánku a s horšou fyzickou kondíciou. Deti a mladí ľudia vo veku od 11 do 24 rokov strávili priemerne 2,5 hodiny za počítačom, 3 hodiny na telefóne a 2 hodiny pozeraním televízie.
(zh)