Čo nájdete v Quarku 6/2022

Hlavná téma júnového čísla časopisu Quark je venovaná vesmírnemu teleskopu Jamesa Webba.

Banner s obálkou časopisu Quark číslo 6/2022. Zdroj: Quark

Zdroj: Quark

Dovidieť na kraj vesmíru

Veľké teleskopy sa často prirovnávajú k strojom času, pretože v kozmickom meradle platí, že čím ďalej dovidíte, tým dávnejšiu minulosť pozorujete. Vesmírny teleskop Jamesa Webba zájde ešte ďalej. Ak pôjde všetko, ako má, vedci sa dostanú doslova na dohľad k počiatku samotného času.

Teleskop Jamesa Webba poskytne vedcom možnosť pozorovať kozmické objekty a deje relatívne krátko po veľkom tresku. To by bol naozaj pohľad do takých hlbín minulosti, kam sa ešte nik doteraz nepozrel.

Samozrejme, nejde iba o poéziu takejto predstavy. Webbov teleskop je určený na zodpovedanie základných otázok o vesmíre a na uskutočnenie prelomových objavov vo všetkých oblastiach astronómie. Európska vesmírna agentúra (ESA), ktorá sa na projekte podieľa spoločne s americkou NASA a kanadskou kozmickou agentúrou (CSA), uvádza, že umožní nahliadnuť ďalej do nášho pôvodu – od prvých galaxií vo vesmíre cez zrod hviezd a planét až po exoplanéty s potenciálom pre život.

Prelom naznačuje už jeho pomenovanie, ktoré dostal ešte v roku 2002 na počesť Jamesa Edwina Webba. Ten viedol americkú NASA v ére programu Apollo od februára 1961 do októbra 1968, teda v rokoch príprav prvého letu s ľudskou posádkou na Mesiac. Pôvodne mal projekt názov Vesmírny teleskop novej generácie (New Generation Space Telescope, NGST). Webb nie je iba ďalekohľad, je to celé veľké vesmírne observatórium. Býva označovaný za nasledovníka Hubblovho teleskopu, jeho zariadenia sú však stokrát citlivejšie. Jeho 6,5 metra veľké zrkadlo (v porovnaní s 2,4 metra Hubblovho teleskopu), zložené z 18 segmentov poskladaných podobne ako včelí plást, zozbiera takmer šesťkrát viac svetla ako Hubblovo zrkadlo. Ďalším rozdielom je, že Webbov teleskop je špecializovaný primárne na infračervené svetlo, ktoré je pre ľudské oči neviditeľné.

Všadeprítomné mikroplasty

Plastové častice sa našli všade na zemskom povrchu, v organizmoch vrátane ľudského a nedávno aj v ľudskej krvi. O výskume rizík spojených s mikroplastami sme sa rozprávali s Annou Grenčíkovou z oddelenia environmentálneho inžinierstva Fakulty chemickej a potravinárskej technológie STU v Bratislave.

Bližšie k veľkému tresku

Najvýkonnejší urýchľovač častíc na svete testujú po dlhej odstávke. Súčasťou skúšky bola zrážka dvoch protónových lúčov, pri ktorej dosiahli častice rekordnú energiu na lúč.

Etika jednotiek a núl

Medzi nukleárnou hlavicou a jadrovou elektrárňou je rozdiel, ktorý je možno dôležitejší ako technologické odlišnosti: etika. Informačné technológie sú na tom podobne.

Lepšie skladovanie energie, Bunková smrť inak, Slabnúci hlas matky, Pavúčí skokani, Antibiotiká a vakcinácia, Plemeno neurčuje osobnosť, Optika podľa trilobita, Čím menší, tým jedovatejší, Ťažko nahraditeľné mlieko, Nebezpečné zlatovlásky, Mimozemská fotosyntéza, Fosílie naložené v síre. To je výber ďalších tém, ktoré nájdete v rubrike Magazín. Samozrejme, aj v júnovom čísle Quarku sa môžete otestovať a precvičiť si mozgové bunky riešením zaujímavých úloh.

Výber článkov z júnového čísla časopisu Quark

Najľahší neriešiteľný problém

Matematiku často považujeme za symetrickú, plnú vzorov a opakovaní. Ukazuje sa však ako extravagantnejšia. Vidno to napríklad v zobrazení problému, v ktorom z jednoduchých vzorcov vznikne zložitá, organicky pôsobiaca štruktúra.

Tri mesiace asteroidu

Astronómovia nedávno objavili tretí mesiac obiehajúci okolo asteroidu 130 Elektra, čo prelomilo rekord v počte mesiacov jedného asteroidu. Objav prvého štvorasteroidu vyvoláva otázku, koľko mesiacov môže mať asteroid a odkiaľ tieto mesiace pochádzajú.

Chochlaté akvabely

Potápky sú vynikajúcimi plavcami a potápačmi. Potápka chochlatá (Podiceps cristatus) je najväčšou európskou potápkou a patrí aj medzi najbežnejšie na našom území.

Pestrofarebné Meďodoly

Predné a Zadné Meďodoly na pomedzí Vysokých a Belianskych Tatier sú známe aj ťažbou medenej rudy v minulosti. Počas slnečných dní je táto oblasť posiata nádhernými kvetmi.

Dúhový jún

Meteorológovia považujú jún za prvý letný mesiac v roku. Pri slnečnom počasí sa výrazne ohrieva zemský povrch a od neho spodné vrstvy vzduchu. Postup leta však nemusí byť vždy priamočiary.

Autá viacerých identít

Medzi najčastejšie kategórie viacúčelových osobných automobilov v súčasnosti patria MPV, SUV a krížence medzi rodinnými sedanmi a SUV, crossovery.

Ako zatepliť mrakodrap

Empire State Building, tento starček medzi mrakodrapmi, je držiteľom medzinárodného certifikátu LEED, ktorým sa oceňujú energeticky udržateľné a ekologické stavby.

Papierová chromatografia

Slovo chromatografia pochádza z gréckeho slova chroma, čo znamená farba. Vedcom pomáha napríklad oddeliť jednotlivé zložky rastlinných farbív.

Láva podomácky

V ďalšej časti seriálu Veda v kuchyni si uvedieme recept na dezert známy ako lávový koláč. Pri jeho príprave je dobre vidieť, akú rolu pri práci v kuchyni zohráva šírenie tepla.

Difúzia medzi odbormi

Difúzna rovnica bola zostavená na popis rozptyľovania sa látky v prostredí dôsledkom náhodného pohybu jej molekúl. Pretože náhodné vplyvy sa vo vede objavujú často, difúznu rovnicu nájdeme aj tam, kde by sme ju nečakali.

Múzeum na lodi

Atypické a atraktívne technické múzeum v New Yorku ponúka expozície umiestnené v exteriéroch a interiéroch obrovskej a historicky cennej lietadlovej lode Intrepid.

Dávni environmentalisti

Mnohé spoločnosti pôvodných obyvateľov rôznych častí sveta využívali morské zdroje, konkrétne ustrice, na dlhodobo udržateľnom základe, nie ako európski prišelci.

Nové vydanie časopisu Quark si môžete kúpiť v novinových stánkoch od 1. júna 2022, prečítať na webovej stránke časopisu alebo vyzdvihnúť priamo vo vašej schránke.

Zdroj: Quark